eGraaf&CornelissenEntertainment
eGraaf&CornelissenEntertainment Foto: eGraaf&CornelissenEntertainment

Lyrische recensies voor Yoran de Bont in Evita

Door: Vera de Geus algemeen

HOEVEN - Het leven van Yoran de Bont staat momenteel compleet in het teken van Evita. De Hoevense musicalster bemachtigde een rol in de landelijke productie die recent in theater Carré in première ging. De Bont reisde maar liefst een maand af naar Argentinië om zich helemaal in te kunnen leven in de rol van Magaldi. Niet voor niets, want de recensies zijn meer dan lovend. En De Bont zelf? Die geniet avond aan avond met volle teugen van zijn rol, de rest van de cast en de reacties van het publiek.

Toen Yoran hoorde dat Evita terugkeerde naar de Nederlandse theaters, twijfelde hij geen moment. "Ik wist dat de twee grootste mannenrollen al vergeven waren, maar de rol van Magaldi was nog vrij", vertelde Yoran al eerder in de Halderbergse Bode. De producent bleek meteen verkocht. "Soms gebeurt het dat iemand auditie doet en dat je wéét, dit is het! Toen Yoran binnen kwam wisten we eigenlijk al dat we niemand anders nog kans zou maken", aldus de producent tijdens de bekendmaking in Amsterdam.

Buenos Aires

Yoran de Bont besloot dit voorjaar met twee collega's, Martijn van Voskuijlen en Sarah Cremers, een rondreis door Argentinië te maken om zo nog beter in hun rol te kunnen kruipen. De Hoevenaar kijkt nu terug op een indrukwekkende trip: "Het was werkelijk een te gekke reis. We zijn bijna een maand op pad geweest. De eerste dagen verbleven we in Buenos Aires. Onder andere om te regelen dat we een unieke tour door La Casa Rosada konden maken. Het was een stuk handiger om vanuit daar bepaalde reserveringen te maken. Daarbij hadden we ook wel even nodig om te landen. Het is een compleet andere cultuur", vertelt hij.

Middle class

Yoran vond vooral de ontmoetingen en gesprekjes in de kleine Argentijnse dorpjes, waaronder het geboortedorp van Evita, enorm waardevol. "We hebben zoveel mensen gesproken. Opvallend was dat het politieke klimaat van Peron daar nog zo voelbaar is. Evita, geboren als dochter van een simpele arbeider, heeft in de rol van First Lady veel invloed uit kunnen oefenen op haar man en kreeg later zelfs de titel spirituele leider van de natie. Toch merkten we in Argentinië dat met name de arbeiders niet altijd blij zijn met de nalatenschap van Peron. De ouderenzorg en gezondheidszorg is aanzienlijk verbeterd, maar de belasting voor de middle class is gigantisch gestegen", vertelt Yoran. De Hoevenaar bezocht tijdens zijn reis alle plekken die van belang zijn waar het Evita betreft zoals La Casa Rosada, musea en de begraafplaats. "Ik vond het bezoek aan het graf heel indrukwekkend. Ook het feit dat het bij het graf van Evita zoveel drukker was dan bij al die grote politieke leiders die op dezelfde begraafplaats liggen", vertelt hij. De musicalster heeft veel meegemaakt gedurende zijn tijd in Argentinië. "Als ik moet zeggen wat ik het meeste bijzondere vond, dan was het toch wel het moment waarop wij met zijn drieën op het welbekende balkon stonden. We keken uit over het gigantische plein, net zoals Evita deed tijdens haar wereldberoemde speech."

Gevoel

De reis was voor Yoran meer dan alleen een vakantie. Daar plukt hij nu, nu de musical Evita in première is gegaan, zeker de vruchten van. "Het decor van de musical bestaat mede uit projecties. Door de beelden die ik nu in mijn hoofd kan vormen en het gevoel daarbij, kom je op een heel ander level. Zo heb ik in een Argentijns tentje gezien hoe Argentijnse stellen dansten op muziek van Magaldi, het karakter dat ik speel. Dat gevoel, de sfeer en de stemming neem ik mee in mijn zang." De première speelde Yoran in Carré. "Ik kan erg genieten van de intimiteit van een klein theater, maar als je Carré vol ziet stromen, dan raakt je dat diep. Die grootsheid is overweldigend. De première ging erg goed. Er was geen stress, maar alleen verbondenheid. Dat blijkt ook uit de goede recensies die we krijgen." Yoran speelt tot en met april zes avonden per week in Evita. "Maar veel theaters hebben al aangegeven de speelperiode te verlengen. Een groter compliment kun je niet krijgen!" Evita is van 26 tot en met 31 maart in het Chassé in Breda te zien.

eGraaf&CornelissenEntertainment

Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief