De toename van sluipverkeer op de N640 is niet zo schokkend als gedacht, aldus de provincie.
De toename van sluipverkeer op de N640 is niet zo schokkend als gedacht, aldus de provincie. Foto: Archieffoto Peter Braakmann

Provincie: 'Toename sluipverkeer N640 valt mee'

Door: Vera de Geus algemeen

HOEVEN - De toename van de hoeveelheid sluipverkeer op de N640 in Hoeven is niet zo schokkend als de cijfers die onder andere de klankbordgroep hanteert. Dat zegt Wim van de Donk, voorzitter van Gedeputeerde Staten. "Uit onze tellingen blijkt voor het vrachtverkeer een lichte groei vanaf januari 2016, ruimschoots vóórdat de rondweg Oudenbosch gereed was. Deze ontwikkeling past bij de autonome groei van het verkeer en de aantrekkende economie. Sinds de openstelling van de rondweg in september 2016 zien we een redelijk stabiel beeld", zo zegt hij.

Sjo Smeets van de Statenfractie van GroenLinks voelde van Wim van de Donk aan de tand over de overlast die door sluipverkeer op de N640 in Hoeven wordt veroorzaakt. Volgens Smeets zou sinds de aanleg van de Koepelbaan rondom Oudenbosch het vrachtverkeer in Hoeven met 40% zijn toegenomen en het andere verkeer met 32%. Volgens de provincie zien die cijfers er echter heel anders uit. "Op basis van onze eigen tellingen tussen Hoeven en Etten-Leur herkennen wij deze cijfers niet", zo begint de provincie.

Stabiel beeld

"We zien wel een groei van het verkeer, maar de percentages liggen ruimschoots onder de genoemde percentages. Uit onze tellingen blijkt voor het vrachtverkeer een lichte groei vanaf januari 2016, ruimschoots vóórdat de rondweg Oudenbosch gereed was. Deze ontwikkeling past bij de autonome groei van het verkeer en de aantrekkende economie. Sinds de openstelling van de rondweg in september 2016 zien we een redelijk stabiel beeld. De maand met de grootste hoeveelheid vrachtverkeer was april 2017, waarin 18% meer vrachtverkeer van de rondweg gebruik maakte dan in september 2016. Hetzelfde beeld geldt voor het totale verkeer. De drukste maand was in dit geval april 2018, met 9% meer verkeer dan september 2016. Daarbij moet gezegd worden dat in juni 2016 de omvang van het verkeer op bijna hetzelfde niveau lag."

Vrachtverkeer

Smeets stelde in de brief dat het vrachtverkeer de N640 gebruikt als sluiproute voor de A17-A58. Hij stelde voor om het vrachtverkeer om te leiden. De provincie stelt echter dat de weg juist bedoeld is als verbinding tussen de A17 en A58. "Samen met de gemeente hebben we dit nadrukkelijk als uitgangspunt gekozen voor de realisatie van de rondweg", verduidelijkt men. "De rondweg bevordert dat doorgaand (vracht)verkeer haar route snel en veilig kan vervolgen en dat binnen de bebouwde kom de verkeersveiligheid verbetert. Uit de stijging van het vrachtverkeer sinds de openstelling van de rondweg kunnen wij niet opmaken of de rondweg dient als sluiproute", zegt de provincie die aangeeft de ontwikkelingen wel nauwgezet te blijven monitoren. Voor het gedeelte van de N640 tussen Oudenbosch en de A58 voert de provincie momenteel een planstudie uit. De resultaten volgen in maart. Op basis daarvan worden beslissingen genomen over een gerichte aanpak.

Geluid

GroenLinks vroeg in de brief eveneens naar eventuele fijnstofmetingen en geluidsmetingen bij met name de Bosschendijk, de Sprangweg en Hoevenseweg. Er zijn echter geen fijnstofmetingen gedaan. "Het aantal meetlocaties in Nederland is beperkt, omdat het opzetten en onderhouden van meetstations kostbaar is. Daarom wordt de luchtkwaliteit vooral berekend. Voor de situatie in Hoeven blijkt dat ruimschoots wordt voldaan aan de wettelijke Europese grenswaarde van 40,0 μg/m3." Wat betreft geluidshinder is er ook geen sprake van een overschrijding. "Er gelden geen geluidsplafonds voor provinciale wegen. We hebben daarom zelf in ons Actieplan geluid vastgelegd dat we onderzoeken of we maatregelen kunnen treffen indien de geluidbelasting op een woning boven de 65 dB uitstijgt." 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief