Onder andere buurtbewoner Hennie de Swaaf is bijzonder teleurgesteld. ARCHIEFFOTO
Onder andere buurtbewoner Hennie de Swaaf is bijzonder teleurgesteld. ARCHIEFFOTO Foto: Johan Wagenmakers

Klankbordgroep N640 niet blij met visie provincie

Door: Vera de Geus algemeen

HOEVEN - De leden van de Klankbordgroep Groot onderhoud N640 zijn niet blij met de recente uitspraken van Wim van de Donk. De commissaris van de Koning stelt dat de toename van de hoeveelheid sluipverkeer op de N640 in Hoeven niet zo schokkend is als de cijfers laten zien die onder andere de klankbordgroep hanteert. Onder andere buurtbewoner Hennie de Swaaf is daar bijzonder teleurgesteld over.

GroenLinks voelde van Wim van de Donk recent aan de tand over de overlast die door sluipverkeer op de N640 wordt veroorzaakt. Volgens Smeets zou sinds de aanleg van de Koepelbaan het vrachtverkeer in Hoeven met 40% zijn toegenomen en het andere verkeer met 32%. Volgens de provincie zien die cijfers er echter heel anders uit. "Op basis van onze eigen tellingen tussen Hoeven en Etten-Leur herkennen wij deze cijfers niet", zo zei de provincie.

Economie

"We zien wel een groei van het verkeer, maar de percentages liggen ruimschoots onder de genoemde percentages. Uit onze tellingen blijkt voor het vrachtverkeer een lichte groei vanaf januari 2016, ruimschoots vóórdat de rondweg Oudenbosch gereed was. Deze ontwikkeling past bij de autonome groei van het verkeer en de aantrekkende economie. Sinds de openstelling van de rondweg in september 2016 zien we een redelijk stabiel beeld. De maand met de grootste hoeveelheid vrachtverkeer was april 2017, waarin 18% meer vrachtverkeer van de rondweg gebruik maakte dan in september 2016. Hetzelfde beeld geldt voor het totale verkeer. De drukste maand was in dit geval april 2018, met 9% meer verkeer dan september 2016. Daarbij moet gezegd worden dat in juni 2016 de omvang van het verkeer op bijna hetzelfde niveau lag."

Bestemmingsverkeer

De klankbordgroep wil hier echter niets van weten. "Laat ik eerst alles ontkrachten over hoe druk het was en is. De N640 is gewoon een sluiproute. Kijk naar de plattegrond. Dit wordt zelfs door de gemeente erkend, maar de heer Van de Donk ontkent dit in alle toonaarden", zo begint De Swaaf zijn relaas. "Voorheen, tot half 2016, mocht er alleen bestemmingsvrachtverkeer door Oudenbosch. Momenteel gaan er gemiddeld 80 vrachtauto's per dag over en zijn er 10.000 bewegingen per dag", zo zegt de buurtbewoner. "Daarnaast worden er bijvoorbeeld in Etten-Leur volop distributiecentra gebouwd met het nodige vrachtverkeer tot gevolg. Kijk alleen al naar de MediaMarkt met zo'n 150 (vracht) auto's per dag."

Uitritten

De provincie stelde verder dat de weg juist bedoeld is als verbinding tussen de A17 en A58. "Samen met de gemeente hebben we dit nadrukkelijk als uitgangspunt gekozen voor de realisatie van de rondweg", verduidelijkte men. De Swaaf vindt ook dit verbazingwekkend. "De N640 gaat door voor een grensontsluitende weg, maar de weg heeft vanaf de Koepelbaan tot aan de St. Jansstraat maar liefst 41 uitritten. Er rijdt nogal landbouwverkeer over, schooljeugd moet er oversteken en er wordt volgens politiecijfers door het verkeer gemiddeld 93,5 km per uur gereden terwijl het een 80 km-weg is."

Metingen

De Swaaf en zijn omwonenden vinden het tevens onbegrijpelijk dat er geen fijnstofmetingen gehouden worden. "Het aantal meetlocaties in Nederland is beperkt, omdat het opzetten en onderhouden van meetstations kostbaar is", zo stelde de provincie in de antwoordbrief. "Het zijn maar mensen die daar wonen. Economisch gewin gaat voor", aldus De Swaaf op sarcastische toon.

Vergadering

Op 28 februari is er een beeldbepalende vergadering in het gemeentehuis. Daarin zullen de raadsleden zich breed laten informeren over het hele project. De klankbordgroep roept bewoners op massaal de vergadering bij te wonen. "Wij blijven proberen via redelijk overleg met provincie en gemeente het juiste te bereiken voor de aanwonenden: verlaging van de snelheid tot 50 km/uur, veilige oversteken en minder overlast", besluit men.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief