Tevredenheid over uitvoering Wmo in Halderberge

  algemeen

HALDERBERGE - Grote tevredenheid over de uitvoering van de Wmo in Halderberge. Met name het keukentafelgesprek waarbij besproken wordt wat een inwoner nodig heeft aan hulp en hulpmiddelen, blijkt voor Wmo-cliënten waardevol én verloopt naar volle tevredenheid. Het keukentafelgesprek an sich krijgt een 8,2 en ook op de meeste andere onderdelen scoort Halderberge goed. Dat blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek dat recent is gehouden. Wethouder Thomas Melisse is blij met de score, maar benadrukt dat Halderberge in blijft zetten op tevredenheid: "Het is een groot compliment, maar we moeten niet vergeten dat er ook mensen zijn bij wie het niet goed ging en dat is uitermate vervelend. Dat moeten we op volle kracht blijven voorkomen."


De gemeente Halderberge is verplicht om jaarlijks te onderzoeken hoe cliënten de kwaliteit van de ondersteuning die zij ontvangen vanuit de Wmo ervaren. De De6-gemeenten, waar ook Etten-Leur, Rucphen, Zundert, Moerdijk en Roosendaal deel van uit maken, hebben gezamenlijk een onderzoek over 2018 laten uitvoeren. Inmiddels zijn de resultaten bekend. "Ik denk dat we als gemeente Halderberge zeker tevreden mogen zijn", zo begint wethouder Thomas Melisse.

Respons

Tevredenheid is er zeker over het aantal inwoners van Halderberge dat de moeite heeft genomen om deel te nemen. Dat waren er 353. In totaal zijn er 754 mensen gevraagd de enquête in te vullen. Dat is een respons van 47 procent. "Dat is een enorm respons, kunnen we wel zeggen", zegt de wethouder.

Keukentafelgesprek

Het keukentafelgesprek blijkt een goede zet geweest. Tijdens het keukentafelgesprek kunnen inwoners aangeven wat hun zorgvraag is, hoe hun zelfredzaamheid is en wat de gemeente voor hen kan doen. "In deze informele setting hopen we drempels weg te halen, goed in te kunnen schatten wat de situatie is en wat we kunnen doen", zegt Melisse. De Wmo-clienten in Halderberge geven als gemiddeld rapportcijfer voor het (keukentafel)gesprek een 8,2. Daarmee is de tevredenheid gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. 93 procent is van mening snel geholpen te zijn en 98 procent geeft aan dat er in het keukentafelgesprek echt sámen naar een oplossing is gezocht.

Serieus

Verder blijkt dat 76% van de respondenten weet waar zij terecht kunnen met hun hulpvraag. Daarnaast voelen zij zich serieus genomen, is 87 procent tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning. "Dat aantal is gestegen sinds 2017 en daar zijn wij natuurlijk blij mee", zegt Melisse. Een derde (36%) van de cliënten geeft aan te weten dat er gebruik gemaakt kan worden van een onafhankelijke clientondersteuner. Ook dit zijn meer mensen dan het jaar ervoor.

Streven

Wethouder Thomas Melisse: "Deze resultaten kunnen we alleen maar als een compliment zien. Natuurlijk voor ons als college, maar ik denk dat we het zeker ook moeten zien als waardering voor de gemeenteraad van Halderberge en het enthousiaste, jonge team dat zich tomeloos inzet voor de cliënten. Natuurlijk gaan we nu niet achterover leunen, want we willen ervoor zorgen dat het cijfer nog beter wordt. We moeten namelijk niet vergeten dat er ook mensen zijn bij wie het niet goed ging en dat is uitermate vervelend. Dat moeten we op volle kracht blijven voorkomen." 



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516714773437&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/halderberge&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

FOTOSERIES



DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief