Decorbouwer Frank de Kort van Muziektheater Zeeland. FOTO ANNET EEKMAN
Decorbouwer Frank de Kort van Muziektheater Zeeland. FOTO ANNET EEKMAN Foto: Annet Eekman

Decorbouwer Frank de Kort vindt dat een mooi decor bijdraagt aan het verhaal

Door: Eugene de Kok Algemeen

GOES - Muziektheater Zeeland bestaat 75 jaar en viert dat met een bijzondere musical. Het Zeeuwse gezelschap staat in maart en april op de planken van de Zeeuwse theaters met ‘Michiel de Ruyter’, een eigen productie. In aanloop naar de uitvoeringen volgt Weekblad de Bode de acteurs, de crew en de mensen achter de musical en het gezelschap. Deze week is het de beurt aan decorbouwer Frank de Kort.

Frank de Kort is vier jaar betrokken bij Muziektheater Zeeland waarvan de laatste drie als decorbouwer. “Ik heb één seizoen een rol gespeeld, maar kwam er achter dat ik het spelen minder leuk vind dan gedacht. Ik ben geen podiumbeest, maar wilde graag bij de vereniging blijven en heb toen de uitdaging gevonden in het bedenken en maken van decors. Bij elke productie wordt een nieuw decor gemaakt. De regisseur komt met een basisidee en wij geven daar verder invulling aan. We gaan aan de slag om dingen te bedenken, maken bouwtekeningen en hebben zo’n negen maanden de tijd om het concept uit te werken. We zijn met een man of zes, zeven.”

Creatief

Volgens Frank moet je als decorbouwer over een aantal kwaliteiten beschikken. “Sommigen zijn heel sterk op het creatieve vlak, anderen zijn technisch beter. Ik ben zelf meer van de technische kant en kan mij echt verbazen over hoe creatief mensen kunnen zijn. Vooral voor wat sommige mensen met een pot verf kunnen doen, heb ik veel bewondering. Schilders kunnen iets duizend jaar oud laten lijken. Ook al ziet het er van dichtbij soms vreemd uit, van afstand heeft het een geweldig effect.”

Award

Dat er kwalitatief goede decors worden neergezet blijkt volgens Frank uit het feit dat Muziektheater Zeeland is genomineerd voor de landelijke Amateur Musical Award voor toneelbeeld. “Ik denk dat we innovatief zijn. We doen dingen anders dan anders. We bedenken bijvoorbeeld huizen die kunnen worden opengedraaid in Ciske de Rat en een boeg die kon worden opgeschoven waarmee je de eerste, tweede en derde klas kon zien voor Titanic.”

Oppervlak

Wat Frank betreft zit de grootste uitdaging voor de decorbouw in het op een klein oppervlak zo veel mogelijk laten zien. “We hebben beperkte middelen en moeten zonder technische hoogstandjes de wisselingen van het beeld soepel laten verlopen. We kunnen geen zeeslagen op het toneel zetten. In Michiel De Ruyter maken we gebruik van de suggestie, bijvoorbeeld door een groot zeil. Ook gebruiken we projecties om scenes te verbeelden. Uiteindelijk moet het decor, met de rekwisieten, de kleding en grime de spelers een mooie omgeving bieden waardoor ze zich thuis voelen op het podium en zich kunnen inleven in hun rol. Het decor is een hulpmiddel voor het verhaal. Wat de spelers doen, is het belangrijkste.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief