Afbeelding
Foto: Beeldbank Middelburg

Alleen vele miljoenen kunnen wachttijd op Schroeweg korter maken

Door: Eugene de Kok

MIDDELBURG - Alleen grote, kostbare infrastructurele maatregelen zouden de wachttijd voor de spoorbomen op de Schroeweg kunnen verkorten.

Dat zegt Prorail in een brief aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Middelburg. Ze had de spoorbeheerder om een reactie gevraagd naar aanleiding van vragen van de ChristenUnie. Willemien Treurniet wilde weten of deze wachttijden zouden kunnen worden geoptimaliseerd. ‘Er is al veel gedaan meer kunnen we momenteel niet doen’, zegt Prorail in het kort.

Perron

De conducteur op het perron in Middelburg zorgt dat de spoorbomen op de Schroeweg sluiten, net voordat de trein vertrekt richting Vlissingen. Gemiddeld duurt het tussen de vijftig en zestig seconden voordat de trein de overgang passeert.

Tegelijkertijd

Vanwege de handmatige procedure kan het niet dat de spoorbomen dicht gaan als de trein nog niet stilstaat op het station in Middelburg, zoals wel eens wordt gezegd. Dat kan alleen als de trein uit Vlissingen eerder is. “Beide treinen komen immers min of meer tegelijkertijd aan op het station in Middelburg”, zegt het college. Wat overblijft zijn maatregelen zoals een onderdoorgang of het verplaatsen van het station. “Dergelijke ingrepen zijn dermate kostbaar dat het weinig zinvol is om een dergelijk traject te starten.” 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief