Parkeerbeleid vernieuwen is een ingewikkelde puzzel in Veere
Recreanten op het strand bij Vrouwenpolder.
Recreanten op het strand bij Vrouwenpolder. (Foto: Beeldenbank Laat Zeeland Zien / Xander Koppelmans)

Parkeerbeleid vernieuwen is een ingewikkelde puzzel in Veere

DOMBURG - Het Veerse college van burgemeester en wethouders wil vanaf volgend jaar het betaald parkeren langs haar kust gefaseerd uitbreiden. Voor de balans tussen leefbaarheid en toerisme stelt ze de gemeenteraad ook voor betaald parkeren in te voeren in de kernen van Zoutelande, Vrouwenpolder en Westkapelle. Dorpsbewoners hebben dan een parkeervergunning op kenteken nodig voor hun auto.


De gemeenteraad bespreekt deze en de andere punten voor het nieuwe parkeerbeleid in haar vergadering van maandag 14 september. 

Reuring

“We begrijpen dat het uitbreiden van betaald parkeren reuring veroorzaakt, maar het maakt de gemeente leefbaarder”, stelt de Veerse wethouder Pieter Wisse. “We spreken hierover al langer met inwoners, ondernemers en de toeristenbranche en ik proef een positieve grondhouding. We profiteren ook allemaal van het toerisme en dan is deze stap hard nodig.”

De eerste parkeervergunning voor inwoners is gratis en voor een tweede auto hanteert Veere een laag tarief, zegt de wethouder. Ook voor visite en auto’s van werknemers stelt het college een speciaal tarief voor.

Hotspots

Toeristengemeente Veere verwacht in de toekomst alleen nog maar meer bezoekers, ook als zij moeten betalen voor het parkeren. “We willen het hier mooi houden en daar is nieuw parkeerbeleid voor nodig.” Om het verkeer te sturen, gaat het college voor uitbreiding van het betaald parkeren in Domburg, Veere, Dishoek, Vrouwenpolder en Oostkapelle. “We stellen hoge tarieven voor de hotspots voor en met langere tarieven belonen we toeristen die een eindje willen lopen.”  

Het college onderzoekt verlenging van het seizoen voor betaald parkeren. Dat loopt nu van 1 april tot en met 31 oktober. 

Opspuiten

Als de gemeenteraad akkoord gaat met het nieuwe beleid, wordt het vanaf volgend jaar gefaseerd ingevoerd. Er is daarbij oog voor de specifieke behoeftes per kern. “Uiteindelijk verwachten we jaarlijks zo’n twee miljoen euro extra aan parkeerinkomsten.” Dat wil het college investeren in het toerisme, zoals in het vernieuwen van parkeerterreinen en duinovergangen, het uitbreiden van fiets- en toiletvoorzieningen en het opspuiten van de stranden. “Een breed, toeristisch strand moet je vaker opspuiten met zand. Het lijkt ons eerlijk dat de dagtoerist daaraan meebetaalt.”

Operatie

Het parkeerbeleid vernieuwen is volgens Wisse een ingewikkelde puzzel. Die is nu op hoofdlijnen gelegd. De uitvoering, zoals de hoogte van de parkeertarieven, moet de gemeente nog bepalen. “Dit is een grote operatie, want we moeten bijvoorbeeld parkeermeters plaatsen en de naleving van de nieuwe regels handhaven. Als het toerisme blijft groeien, moeten we het aantal parkeerterreinen wellicht uitbreiden.” Het kan ten koste gaan van de natuur om auto’s te weren uit de kernen, erkent de wethouder. “Daarom moeten we goed kijken naar uitbreiding. Een nieuw terrein kun je bijvoorbeeld een groene uitstraling geven.”

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516714918470&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/middelburg&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>