Afbeelding

‘Direct actie bij spoedmeldingen Veilig Thuis’

Door: Britta Janssen Algemeen

MIDDELBURG - Het Middelburgse college van burgemeester en wethouders erkent dat er een achterstand is bij het verwerken van melding bij Veilig Thuis. ‘Maar ernstige meldingen over huiselijk geweld worden direct opgepakt’, benadrukken b&w op vragen van ChristenUnie Middelburg.

Naar aanleiding van berichten over problemen bij Veilig Thuis, het meldpunt voor onder meer huiselijk geweld en kindermishandeling, vroeg de ChristenUnie het college hoe het met de hulp aan Middelburgse gezinnen gesteld is. ‘We maken ons zorgen over gezinnen waarover een melding is gedaan’, aldus CU-fractievoorzitter Willemien Treurniet. ‘We horen signalen dat er na een melding geen hulp geboden wordt. Als gezinnen dan zelf aan de bel trekken, valt het niet mee om de juiste hulp te krijgen.’

Ingrijpend

Het Middelburgse college laat weten de zorgen te delen. ‘Een melding van Veilig Thuis is altijd ingrijpend’, antwoordden b&w. ‘Veilig Thuis is wettelijk verplicht om binnen vijf werkdagen te reageren op een melding. Er is momenteel een achterstand met het beoordelen van de meldingen, doordat er meer zijn dan in 2018.’ Dit komt volgens b&w waarschijnlijk door de aanscherping van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis moet op een andere manier werken en voor het beoordelingsproces van meldingen contact hebben met direct betrokkenen. ‘Dat leidt regelmatig tot vertraging, omdat betrokkenen niet altijd bereikbaar zijn binnen vijf dagen. Als maatregel op korte termijn wordt extra personeel ingehuurd. Daarnaast wordt het nieuwe werkproces geanalyseerd op efficiëntie.’ Het college benadrukt dat het beoordelingsproces zo is ingericht dat spoedmeldingen hier meteen uitgehaald en behandeld worden.

Prioriteit

Vorig jaar is 93 procent van de meldingen binnen vijf werkdagen beoordeeld, laat het college weten. In januari 2019 waren er volgens b&w 31 procent meer meldingen dan in december 2018. ‘Hiervan is 62 procent binnen vijf werkdagen beoordeeld. Degene over wie een melding is ontvangen, wordt direct benaderd. Er is een eerste veiligheidsbeoordeling, onder meer op basis van de informatie uit de melding en de informatie van direct betrokkenen. Deze veiligheidsbeoordeling is mede bepalend voor de prioriteit die de afhandeling van de melding krijgt.’



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief