Afbeelding
Foto: Marijn Riemens

Middelburgse leerlingen bouwen democratisch een stad

Door: Marijn Riemens algemeen

MIDDELBURG - Bouwen we liever een ziekenhuis of moet er juist meer ruimte komen voor groen? Hoeveel budget hebben we te besteden voor de inrichting van onze stad? Met die vragen hielden kinderen uit groep 7 en 8 van de Middelburg basisscholen zich afgelopen week bezig. In het stadskantoor speelden zij het spel Democracity. Door letterlijk een stad na te bouwen, maakten de scholieren kennis met democratische besluitvorming.

De leerlingen van groep 8 van de Regenboogschool namen vrijdagmiddag deel aan het evenement, dat plaatsvond in de raadszaal. Fractievoorzitters van D66 Rob van Eijkelenburg en Leny van den Heuvel van GroenLinks waren ook aanwezig. Zij zagen dat de kinderen met volle teugen van het spel genoten. Na een korte introductie van spelbegeleidster van ProDemos Nassira Maadouri vormden de leerlingen vier politieke partijen en kregen zij ieder een rol toegewezen. De scholieren bedachten vervolgens een eigen partijprogramma met een aantal speerpunten en een slogan, die ze om beurten toelichtten.

Democracity

Het echte werk begon pas halverwege de samenkomst: het bouwen van de stad Democracity. Op de vloer van de raadszaal stonden kartonnen woningen. De leerlingen moesten deze met andere kartonnen gebouwen aanvullen om de stad compleet te maken. De fractievoorzitters van de partijen maakten vervolgens om en om op basis van argumenten duidelijk waarom een bepaald gebouw in de stad Democracity thuishoorde. De scholieren gingen daarna met elkaar in gesprek. Door middel van stemmen besloten zij uiteindelijk of het gebouw in de stad terechtkwam of niet. Zo kreeg bijvoorbeeld de rechtbank groen licht, terwijl de meerderheid van de kinderen het plan voor een speeltuin in Democracity afwees.

Discussiëren

De twaalfjarige Floortje Faber van politieke partij PVI (Partij voor Iedereen) vond het discussiëren het leukste onderdeel van de middag. ''Je strijdt voor je eigen ideeën die in jouw ogen de stad beter maken.'' Haar klasgenoot Martijn de Bruine van Green City genoot ook van het debatteren. ''Ik vond het heel interessant, want ik was nog nooit in de raadszaal geweest. Nu weet ik hoe het er daar aan toegaat.'' Alexander van der Ven was tijdens het spel lid van PVS (Partij voor Sport). Samen met drie andere fractiegenoten kwam de twaalfjarige scholier met meerdere voorstellen voor de inrichting van Democracity. ''Het was een heel lekker gevoel toen de andere partijen voor één van onze ideeën stemden'', vertelt Alexander enthousiast. ''Jouw gebouw komt dan in de stad te staan en daar doe je het toch voor.'' Roos Abrahams van partij De Zorg ging regelmatig tegen voorstellen van haar medescholieren in. ''De discussie aangaan met anderen vond ik echt heel leuk'', zegt de elfjarige leerling van de Regenboogschool. Sommige ideeën van haar eigen fractie vingen ook bot bij haar klasgenoten. Voor Roos was dat geen probleem. ''Je krijgt niet altijd wat je wilt. Dat is in de politiek ook het geval.''

ProDemos

ProDemos is een organisatie die samenwerkt met gemeenten, provincies, rechtbanken en onderwijsinstellingen. Voor scholen organiseert het instituut politieke excursies, gastlessen, spellen zoals Democracity en lesmateriaal over actuele onderwerpen op het gebied van democratie en rechtsstaat. Op die manier maken kinderen kennis met de wijze waarop de Nederlandse overheid beslissingen van politieke aard neemt. Meer informatie over ProDemos is te vinden op de website www.prodemos.nl. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief