Primeur voor Port of Moerdijk: schip vaart op batterijen
Door: Peter Houtepen EconomieMOERDIJK - Bij Havenbedrijf Moerdijk neemt vervoerder CCT dit jaar als eerste een volledig elektrisch aangedreven containerschip in gebruik dat wordt aangedreven met batterijen. Het laadpunt hiervoor komt in Moerdijk.
Havenbedrijf Moerdijk kan hiermee opnieuw een duurzaamheidsprimeur melden. In de machinekamer van het containerschip is meteen te zien dat het geen doorsnee vaartuig is. Er zit geen traditionele verbrandingsmotor meer in, en er is ook geen geur van olie en smeer.
Laadpunt
Op de voorkant van het schip staat een container met een groot aggregaat dat op basis van diesel stroom opwekt. "Dat was een eerste stap. Maar nu vervangen we de diesel en het aggregaat door een accupakket. Hiervoor bouwen we op onze terminal in Moerdijk het laadpunt", vertelt CCT-directeur Luc Smits.
Bier
Het schip is speciaal ontwikkeld voor Nederlands grootste bierbrouwer Heineken en wordt ingezet om het exportbier vanuit Zoeterwoude - via de CCT-terminal in Alphen - naar Moerdijk te vervoeren. Vanuit Moerdijk gaat het bier naar Rotterdam en Antwerpen voor transport naar alle uithoeken in de wereld.