Foto: Stefan Verkerk

Zevenbergen zestien dagen in de ban van groot spoorwegonderhoud

ZEVENBERGEN - Groot onderhoud wordt heel groot onderhoud. De werkzaamheden aan drie-en-een-halve kilometer spoor heeft een enorme impact. Vrijdagnacht 23 juli is er gestart en de klus moet geklaard zijn op maandagavond 9 augustus 2021. Veel inwoners zullen hier hinder van ondervinden.


De aannemer StruktonRail samen met ProRail en de vele onderaannemers met hun medewerkers zijn een race van 16 dagen aan het winnen. “Al vanaf 2018 is het reguliere onderhoud lastig. Er is veel te veel onderhoud nodig om het spoor vlak te krijgen. Het bleef maar verzakken en golven. We hebben zelfs twee keer spoedreparaties van 52 uur moeten uitvoeren. Allemaal lapmiddelen om de bereikbaarheid goed te houden. We staan garant voor de veiligheid. Dit moet anders” aldus projectmanager Marco Verkuil van ProRail.

Hoe anders

Woordvoerder van ProRail Martijn de Graaf: “Eigenlijk hebben we niet veel keus. Of met regelmaat spoed renovaties of kiezen voor een grootschalige vernieuwing om het in één keer voor elkaar te krijgen binnen beperkte tijd, maar wel met meer overlast voor de omgeving. Onderzoek wijst ook uit dat we er dan voorlopig vanaf zijn. Een minutieuze voorbereiding en afstemming is nodig. Niet alleen voor de immense werkzaamheden, maar ook voor de treinenloop en het afsluiten van meerdere overwegen. Een buitendienst stelling moet soms een jaar of langer vooraf geregeld worden. De onderbaan ligt er al vanaf 1870. In die tijd altijd op klei gelegen. Nog met paard-en-wagen aangelegd. Natuurlijk is er veel veranderd, treinen zijn zwaarder geworden, zijn harder gaan rijden. Veel goederentreinen”.


Foto Tom Rietveld

Zachte kleilaag is de boosdoener

Verkuil en De Graaf vullen elkaar aan: “Als een onderbaan slecht is, worden er soms andere technieken toegepast om te verstevigen zoals een dikke funderingslaag (PSS) zand cement of een funderingslaag met een speciaal kalkmengsel. Deze technieken blijken goed te werken bij de aanleg van snelwegen en worden in een aantal gevallen ook met succes bij een spoorbaan gebruikt”. “Dit is grondig onderzocht samen met specialisten van ProRail. Toch durven we dat hier niet aan, omdat die kleilaag zo zacht is geworden. Ga je zo’n zachte laag van zeker anderhalve meter onder controle krijgen met een dikke toplaag? Hoe zeker ben je daar dan van. Die ingreep zou minder groot zijn. Er zouden ook minder vrachtauto’s nodig zijn. Maar als het niet werkt moet je weer terugkomen”. 

“De meest intensieve werkzaamheden voeren we uit tussen de overweg N285/De Langeweg tot aan de overweg Schenkeldijk. We gaan deze namelijk over een lengte van 3,6 kilometer diep uitgraven (1.75 meter diep). Het gat vullen we weer op met een nieuw zandpakket, inclusief drainagesysteem. Hiermee zorgen we voor een goede stabiele basis om het spoor opnieuw op te bouwen met nieuwe dwarsliggers en spoorstaven”.

Overlast zoveel mogelijk beperken

“Met de gemeente en provincie is overlegd: Hoe kan je de overlast zoveel mogelijk beperken. De spoorlijn is slecht te bereiken voor werkverkeer over de diverse wegen, weinig asfalt veel klinkerwegen. De achterdijk gebruiken was een No Go. Je moet er toch bij kunnen komen. Als oplossing is gekozen voor aan- en afvoer met vrachtwagens en tractoren (op piektijden 70 per uur) over de Hoge Zeedijk.”


Een file richting het spoor. - Foto Stefan Verkerk

Tom Rietveld,
 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715052435&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/moerdijk&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>