Zeeschepen liggen straks aan de stekker.
Zeeschepen liggen straks aan de stekker. Foto: Port of Moerdijk

Port of Moerdijk ziet groei ondanks Brexit en coronacrisis

Door: Monique Jansen Algemeen

MOERDIJK - Port of Moerdijk heeft in 2021 belangrijke stappen gezet in het versterken van haar positie in de Vlaams Nederlandse Delta. Het jaar kenmerkte zich voor het havenbedrijf als een jaar van duurzame ontwikkelingen en groei in werkgelegenheid en in cijfers voor zowel de binnen- als zeevaart. 

Ondanks de Brexit en de coronapandemie was 2021 een goed jaar met wederom groei in de haven voor zowel de binnenvaart als de zeevaart. De totale overslag steeg met zeven procent tot bijna 18.000 miljoen ton. De zeevaart nam met ruim 2.000 schepen 10 procent van die groei voor haar rekening en de binnenvaart met bijna 10.500 schepen 5,8 procent. Het aantal treinen groeide uit tot 3.040, een stijging van 4 procent. Nieuwe bedrijven, zoals Air Liquide en Frigo vestigden zich op Port of Moerdijk. MM Metal Recycling en Lidl zijn voorbeelden van bedrijven die kiezen voor verdere verankering in het haven- en industriegebied. 

Logistiek Park Moerdijk krijgt na jarenlange voorbereidingen echt vorm. DSV is het eerste bedrijf dat zich vestigt op het logistieke industrieterrein. Het bedrijf tekende voor meer dan 200.000 vierkante meter opslag in distributie en neemt daarvoor de hele eerste fase van meer dan 34 hectare grond af. Deze ontwikkeling kwam tot stand door een specifieke stikstofbank voor het Logistiek Park. Door middel van deze bank is het mogelijk om de stikstofdepositie voor alle bedrijven op het industrieterrein te kunnen compenseren. 

Uitbreiding en renovatie

In 2021 rondde men alle werkzaamheden rondom de uitbreiding en de renovatie van het spoor op het industrieterrein af. Op deze manier wordt de internationale verbinding van het spoorvervoer tussen de haven van Moerdijk en de belangrijkste transportcorridors gestimuleerd. Europese subsidie zorgde voor het beveiligen van de spoorwegovergangen, het geschikt maken van de terminal voor 740 meter lange treinen en de aanleg voor een derde terminal. De drie meest risicovolle spoorwegovergangen kregen beveiliging. 

Port of Moerdijk wil het gebruik van energie en fossiele brandstoffen verder terugbrengen. Dit jaar voer het eerste elektrische binnenvaartschip naar Moerdijk. Zero Emission Services maakte de overtocht over water van bierbrouwer Heineken vanuit Alphen aan den Rijn naar Moerdijk. Om de binnenvaart te helpen om elektrisch te varen, kreeg de zeevaart subsidie vanuit de provincie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om walstroom aan te bieden. 

Het park met zonnepanelen aan de Westelijke Randweg is ook in gebruik genomen. Dankzij een nieuwe methode is daarbij de constructie versterkt zodat ondanks zware storm of sneeuwval ook de grond onder de zonnepanelen die dienst doet als kabels en leidingenstrook nog efficiënt kan worden gebruikt. 

De groei van Port of Moerdijk vertaalt zich ook naar de werkgelegenheidscijfers. De werkgelegenheid steeg van 18.075 arbeidsplaatsen in 2020 naar 19.218 arbeidsplaatsen in 2021. 62,3 procent van de werkenden woont in Brabant. Directeur Ferdinand van den Oever vindt dat Port of Moerdijk zich heeft bewezen als het multimodale knooppunt van Brabant: “We varen en vervoeren niet alleen, maar ook door Brabant. Door goed te kiezen en de juiste partijen aan elkaar te verbinden, creëert Port of Moerdijk duurzame waarde voor de mensen in de regio, de omgeving en het bedrijfsleven.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief