Afbeelding
Foto: Markland College Zevenbergen

Vijfentwintig jaar Markland: rector Richard Rovers vertelt over de groei en toekomst van de school

Door: Yvonne Vermeulen Algemeen

ZEVENBERGEN - ‘Verwondering is het begin van wijsheid’, dat is de tekst die op de muur hangt bij rector Richard Rovers. En met verwondering probeert hij de ongeveer 1100 leerlingen van het Markland in Zevenbergen te prikkelen om zo het beste uit zichzelf te halen. We kijken hoe het Markland er voor staat en hoe de toekomst er uit ziet. Zaterdag viert de school haar 25-jarig jubileum. 

De school is de afgelopen 25 jaar uitgegroeid van een mavo naar een school waarbij leerlingen niet alleen mavo kunnen volgen, maar ook volledig havo en vwo. Daarnaast probeert Rovers zijn leerlingen ook uit te dagen om extra vakken te volgen en certificaten te behalen.

De school biedt nu een breed onderwijsaanbod om zo maatwerk te bieden dat het beste bij een leerling past. “Steeds meer vervolgopleidingen kijken niet alleen naar een diploma, maar meer naar een portfolio. Wij dagen leerlingen uit om te excelleren en hun motivatie te verhogen. Zo komen leerlingen niet alleen met een diploma van school, maar ook met bijvoorbeeld een NIMA-certificaat, een Technasium-diploma of een extra taal.

In dat onderwijspakket biedt het Markland dus leerroutes in diverse disciplines. De genoemde talen, maar ook een technologische leerroute, een leerroute ondernemerschap waar de eerder genoemde NIMA-certificaten bij horen, maar ook sport en cultuur. “Sport draait bij ons niet alleen om sport zelf, maar leerlingen krijgen ook les in anatomie, leidinggeven en gezonde voeding,” legt Rovers uit.

Rovers noemt het Markland een echte regioschool. Goed onderwijs, dicht bij huis. “Vanaf 2010 werd bekend dat we ook bovenbouw havo en vwo wilden aanbieden. En sindsdien zijn we flink gegroeid. Ouders vinden het een prettig idee dat hun kind de hele schooltijd op één locatie kan volgen. Ook is het fijn dat leerlingen uit de gemeente Moerdijk nu niet meer naar Roosendaal of Breda hoeven te reizen voor havo en vwo.”

Ook voor het personeel is het Markland een mooie school om te werken. “We hebben de leerkrachten die bij ons al lesgaven, gestimuleerd en gefaciliteerd om eerstegraads docent te worden. Zo hoefden we minder nieuw personeel te werven en zijn docenten ook bij ons gebleven.”

Wat Rovers merkt is dat het onderwijs naast de mavo ook op havo en vwo een verschuiving maakt naar de praktijk. “Leerlingen zijn ook meer praktijkgericht. Wij zoeken daarom de juiste balans. Halen we de leefwereld van buiten naar binnen of brengen wij de leerlingen van binnen naar buiten.”

Wat verwacht Rovers nog dat de toekomst voor het Markland brengt? “Vooral nog meer verrijking voor leerlingen,” denkt Rovers. We zijn continue aan het door ontwikkelen. Zo kijken we uit om de leerroute ondernemerschap uit te bereiden naar de mavo. Maar ook met de uitbreiding van sport en het taalonderwijs Spaans zijn we onlangs druk bezig geweest.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief