Afbeelding
Foto: Tom Rietveld

Publiek onder de indruk van Port of Moerdijk tijdens Open Havendag

Door: Tom Rietveld Algemeen

MOERDIJK - Al vroeg in de ochtend verzamelden zich rijen mensen voor de poort van Ritchie Bros, de officiële gastheer tijdens de Open Havendag. Hier was het centrale start- en eindpunt van de tour langs meer dan 35 bedrijven in de haven van Moerdijk.

Zaterdag 8 oktober was het zover: de Open Havendag bij Port of Moerdijk. Eén van de bussen vertrok naar het Logistiek Park Moerdijk het nieuwe terrein in aanleg om een kijkje te nemen bij de voorbereidingen van het bouwrijp maken en inklinken van de grond van het enorme terrein en hoe Boskalis de aanleg van de verbindingsweg realiseert, die het terrein verbindt met het haven- en industrieterrein aan de andere kant van de A17. Leon van Raamsdonk van Boskalis legt uit: “We zijn nu dik een half jaar onderweg, allereerst hebben we een ontwerp gemaakt en zijn de nodige vergunningen geregeld. Voordat we van start kunnen moeten alle kabels en leidingen aan de kant. Ook hebben we nog gezocht naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Tot op heden niets gevonden. We hebben te maken met flora en fauna, waar we maatregelen voor moeten nemen. Dan is het zorgen dat we mensen en materieel gereed hebben zodat we voor het stormseizoen alle ophogingen gemaakt hebben. 

Hoeveel overbruggingen?
“Hier een brug over de Roode Vaart van 152 meter en we maken een viaduct over de A17 van 65 meter. Op een relatief kort stukje van twee kilometer hebben we dan zoals we dat noemen 2 kunstwerken”.

Foto: Tom Rietveld

Een deel van de bezoekers zijn familieleden van de werknemers bij Van Oord. Ouders van Joost de Jong, survey engineer bij van Oord, zijn onder de indruk. “Heel indrukwekkend, we zijn in het kantoor geweest en het hele terrein rondgelopen. Ook met het bootje met de Sonar gevaren en uitgelegd gekregen wat er op de bodem te zien is. Joost de Jong: ”De survey afdeling brengt de bodem in kaart voordat er gebaggerd wordt.”

Door het vergridden van de enorme data krijg je blokjes van 50 centimeter om te zien hoe diep het overal is. “We gebruiken de sonar ook voor het storten van stenen en het inspecteren van kademuren. Moerdijk is een zeehaven en daar is een diepte van 10 meter voor nodig.”

Op het terrein komen we ook een clubje mannen Johan van Gelder en Bart Bor uit Alblasserwaard tegen en die hebben de handen al hier aan vol en komen er amper aan toe om nog meer locaties te bezoeken. “We zijn onder de indruk van de planning, die nodig is om een werk uit te voeren.”

Cor en Tiny Kuipers zijn net bij de glasfabriek Ardagh Group geweest, die de flesjes voor Heineken maakt. “Dat is zo mooi. Een heel proces. Je ziet een druppel, die wordt geknipt en valt in een mal en wordt in vorm geperst en drie fasen verder is het flesje klaar. We kregen ook nog een vol flesje Heineken mee”.


“De locatie Moerdijk is gewoon heel interessant voor de logistiek aan de zuidkant van Nederland. Zeg maar die banaan vanaf Bergen op Zoom, Moerdijk, Tilburg, Eindhoven, zo richting Venlo waar enorm veel distributiecentra zitten. De blokkendozen, zoals ze genoemd worden”, aldus Peter van Veelen.
 
“Ja, en die hebben heel veel behoefte om lading te exporteren naar de omliggende landen. Wij hebben hier een aantal diensten, waaronder naar UK met een frequentie van 17 tot 20 afvaarten per week”, aldus van Veelen. “Ook naar Noorwegen, deze twee schepen, die vanavond nog afvaren. Naar de Zuid-Europa, Spanje, Portugal wekelijks twee diensten. Met Ierland sinds een maand ook een shortsea verbinding. Vanuit Moerdijk kan je eigenlijk die hele westkant van Europa bedienen en dat in combinatie met het spoor dat op onze terminal aansluit, dat juist weer het achterland van Nederland kan bedienen. Daar zit veel behoefte voor lading dat Europa ingaat. We zien ons als draaischijf. Lading dat uit Italië komt en gelost wordt op Moerdijk en weer op een schip naar UK gaat. Lading vanuit China dat gelost wordt in de Rotterdamse haven in die hele grote carriers halen wij op met onze binnenvaartschepen op van de West-Brabant Corridors. (een samenwerking met Oosterhout en Tilburg) Wij brengen het heel snel naar Moerdijk toe en van hier gaat het alsnog naar Engeland. Dat is de kracht van Moerdijk. Niet voor niets laat Heineken hun bier per boot van Alphen naar Moerdijk brengen om het daarna verder te laten transporteren.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief