Kees Kamp (rechts) en Ed Slobbe bij de rallywaardige CX. FOTO MIRYAM VAN DER STEE
Kees Kamp (rechts) en Ed Slobbe bij de rallywaardige CX. FOTO MIRYAM VAN DER STEE

Rally redt het leven van afgedankte CX

Door: Peter Houtepen Algemeen

LANGEWEG - Op vrijdag 12 januari beginnen Kees Kamp uit Langeweg en Ed Slob uit Sleeuwijk in Budapest met een Citroën CX 20 Pallas uit 1985 aan de BudapestBamako Rally 2018, die op zondag 28 januari finisht in Banjul, de hoofdstad van Gambia. Het is de grootste amateurrally ter wereld en een low-budget alternatief voor de Dakarrally.

DOOR MIRYAM VAN DER STEE

Toen Kees Kamp begin 2017 over de BudapestBamako Rally hoorde, wist hij meteen dat dit wel eens een mooie uitdaging kon zijn voor zijn aftakelende CX, die al enkele jaren bij hem stond te verpieteren. Het kostte weinig moeite om zijn vriend Ed te overtuigen, want de liefde voor zowel Afrika als voor oude auto's delen zij. Zo schreven zij zich in voor de spiritklasse. Aan deze klasse doen geen echte rallyauto's mee en er is ook geen wedstrijdelement aan verbonden. Uitrijden is waar het om gaat en daarnaast sponsorgeld inzamelen voor lokale goede doelen die de rallyorganisatie steunt.

Cadeautje

De CX is uiteindelijk dus de aanleiding voor deelname aan de rally. Kees kreeg deze auto zo'n zeven jaar geleden via een vriend nadat de auto al vijftien jaar in een garagebox op een tweede eigenaar had gewacht. Een originele Nederlandse goudkleurige twee liter Pallas serie 1 met bijna twee ton op de teller. Een cadeautje voor Kees. Hij knapte de auto naar eigen zeggen provisorisch op om er in september 2011 een elf maandenlange reis door Afrika mee te maken met zijn gezin.

Oldtimerbelastingregeling

Na dit mooie familieavontuur werd de CX nog verder door hem opgelapt en onder andere voorzien van een LPG-installatie. Toen Kamp een jaar later overwoog om de auto grondig en compleet te restaureren, werd net de nieuwe oldtimerbelastingregeling in werking gesteld. Voor Kees betekende dit dat hij de LPG-installatie er weer uit zou moeten halen. Daar had hij geen trek in, dus de CX belandde tot nader orde in een ongebruikte tuinkas bij hem op zijn erf.

Rally-icoon

Die tuinkas werd gesloopt en de CX werd verbannen naar de tuin. En takelde af. Totdat de BudapestBamako Rally op zijn pad kwam. "Dit is zijn redding geworden", beschrijft Kees. Hij had ooit eens gelezen over de CX-en die deelgenomen hadden aan de Senegal- en Dakar Rally's en deze in 1977 en 1978 ook wonnen. Kamp wist meteen dat zijn eigen CX een zwart, rood en witte replica moest worden van dit rally-icoon. En dat is goed gelukt. Zowel motorisch als uiterlijk is de afgedankte CX weer een auto met aanzien geworden.

Avontuur

Kees Kamp en Ed Slob stappen er dan ook vrijdag vol trots in om te beginnen aan een nieuw avontuur. De vijftigplussers zijn ruim veertig jaar bevriend. Ze maakten vroeger samen liftvakanties en reden al eens eerder met een oldtimer door Afrika. Ze kennen elkaar naar eigen zeggen door en door. Tijdens de rally zijn ze volledig op zichzelf en elkaar aangewezen. Er zijn geen pleisterplaatsen onderweg. Ze slapen in een tentje en gunnen zich af en toe de luxe van een goedkoop hotel.

Uitrijden

De BudapestBamako Rally is 8.629 kilometer lang en gaat van Budapest naar Marokko en via Mauritanië en Senegal naar Gambia. Voorheen werd er gefinisht in Bamako, de hoofdstad van Mali, maar wegens veiligheidsoverwegingen is nu gekozen voor een finish in Banjul. Als Kees en Eddy daar finishen op 28 januari worden zij opgewacht door de echtgenote van Kees en de dochter van Eddy. "Uitrijden van de rally is de grote uitdaging: , aldus de rallycoureurs. En mocht er onderweg iets kapot gaan, dan brengt hopelijk de grote doos met reserveonderdelen uitkomst die zij kregen van een CX-garagehouder uit Raamsdonksveer. "Laten we hopen dat we die niet nodig hebben."[l]



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief