De N673 tussen Yerseke en Kruiningen is een drukke route.
De N673 tussen Yerseke en Kruiningen is een drukke route. Foto: Britta Janssen

Wethouder Both: 'Variant roze-zwart heeft minste impact op landschap en infrastructuur'

Door: Britta Janssen Algemeen

KRUININGEN - Nu variant ‘bruin’ weerstand oproept en het rijk niet wil meebetalen aan optie ‘rood’ gaat het Reimerswaalse college van burgemeester en wethouders voor de ‘roze-zwarte’ aanpak van de Zanddijk en Molendijk tussen Kruiningen en Yerseke. Ze legt haar voorkeur neer bij de provincie Zeeland, die over het miljoenenproject beslist.

Hoeveel gewicht de visie van de gemeente Reimerswaal in de schaal legt bij de provincie zal moeten blijken, erkent de Reimerswaalse wethouder Maarten Both. “Maar het is een weg op Reimerswaals grondgebied en dit project is voor veel inwoners van Reimerswaal belangrijk, dus ik kan me niet voorstellen dat de provincie onze mening niet zwaarwegend vindt. En we proeven dat Provinciale Staten open staan voor roze-zwart.”

Het college van burgemeester en wethouders brengt haar voorkeur voor de aanpak van de Zanddijk en Molendijk (N673) dinsdag naar buiten. De gemeenteraad van Reimerswaal moet er nog over beslissen, maar dat kan pas wanneer de provincie Zeeland een definitieve aanpak heeft vastgesteld. 

Kanttekening

De rol van Reimerswaal in dit provinciale project is de belangen van haar inwoners zo goed mogelijk behartigen. Ook betaalt ze mee aan de uitvoering. “Het bedrag dat we eerder zijn overeengekomen voor het zwarte deel is 2,3 miljoen euro”, licht Both toe. 

De roze-zwarte variant - de provincie liet vier scenario’s voor de aanpak van de drukke verkeersroute onderzoeken - volgt de huidige Zanddijk vanaf de rotonde bij bedrijventerrein Nishoek tot aan de Olzendedijk. Daar komt er een nieuwe verbinding tussen de Zanddijk en Olzendepolder. 'Bij dit alternatief blijft de Molendijk een relatief drukke weg', plaatst de provincie als kanttekening. Haar voorkeur gaat uit naar variant bruin, maar die stuit op veel weerstand vanuit de omgeving. 

Bezwaren

Het meeste maatschappelijke draagvlak heeft variant rood. Dat is ook de duurste optie. Het Rijk heeft inmiddels besloten niet te willen meebetalen aan deze aanpak. “Variant rood is daardoor niet meer reëel. Daarom gaat onze voorkeur nu uit naar roze-zwart”, zegt Both. Hij is zich ervan bewust dat niet iedereen positief is over dit scenario. “Bij elke variant zijn er mensen die er niet blij mee zijn. Die bezwaren wil ik niet wegwuiven. We moeten goed overleggen met alle betrokkenen over hun belangen.”

Impact

De voordelen van variant roze-zwart zijn volgens de wethouder dat deze aanpak de minste impact heeft op het landschap en de infrastructuur. “Ook is het relatief snel te realiseren.” Eerder liet de provincie Zeeland weten dat de scenario's bruin en roze-zwart in respectievelijk zo'n vijf en zes jaar gerealiseerd kunnen worden en rood en groen in ongeveer acht jaar. "Variant roze-zwart is verkeersveilig en toekomstbesteding. Met die aanpak kunnen we weer jaren vooruit."

De vier varianten die de provincie Zeeland in kaart heeft gebracht.


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief