De Zanddijk tussen Kruiningen en Yerseke gaat op de schop.
De Zanddijk tussen Kruiningen en Yerseke gaat op de schop. Foto: Britta Janssen

'Geen weg over onze huizen'

Door: Britta Janssen Algemeen

YERSEKE - “Leg geen weg aan over onze huizen.” Deze noodkreet stuurt een groep bewoners van de Zanddijk en omliggende wegen tussen Kruiningen en Yerseke naar de provincie Zeeland.

Volgende week ontvangen de leden van Provinciale Staten van Zeeland een voorstel over de aanpak van de drukke en onveilige Zanddijk en Molendijk (N673) tussen Kruiningen en Yerseke. Wanneer Provinciale Staten over het onderwerp vergaderen is nog niet bekend. “Wij hopen dat ze nog eens goed nadenken over de aanpak en ons niet uit onze huizen jagen”, vertelt Wil Meijer namens de brievenschrijvers. Dit zijn aanwonenden van de Zanddijk, Grintweg, Kamperweg, Capelleweg en inwoners van buurtschap Kaasgat. Zij vrezen dat de provincie een weg over hun huizen en door hun tuinen wil aanleggen om de verkeersproblematiek aan te pakken. 

Emotioneel

Er zijn meerdere scenario’s in kaart gebracht voor de aanpak. “De verbreding van de Zanddijk is in 2017 afgewezen, maar we lijken opeens terug te zijn bij dat punt. Woensdag stond er onaangekondigd een omgevingsmanager van de provincie bij sommigen van ons op de stoep om het gekozen tracé toe te lichten. Het voelt alsof de provincie de keuze erdoor wil drukken, terwijl de aanleg van een weg over iemands eigendom zeer ingrijpend en emotioneel is.”

Toekomstbestendiger

De brievenschrijvers pleiten voor de aanpak waarbij er een nieuwe weg komt ten oosten van de Zanddijk en Molendijk. “Het leek eerst ook richting dit oostelijk tracé te gaan, totdat het een geldkwestie werd.” De verbreding van de Zanddijk met vernieuwing van de Molendijk schat de provincie goedkoper in dan de aanleg van het oostelijk poldertracé. Dat kostenverschil vindt de bewonersgroep ‘verwaarloosbaar’. “De aanpak moet een oplossing voor vijftig jaar zijn, maar met de verbreding van de Zanddijk kun je over vijf tot tien jaar weer opnieuw beginnen. Het oostelijk tracé is veel toekomstbestendiger, heeft het meeste maatschappelijke draagvlak en is niet zoveel duurder. Meer waar voor je geld dus. En wat de middelen betreft, heb als provincie eens een goed gesprek met adviseur Wientjes.” Bernard Wientjes stelt een advies op over hoe Zeeland gecompenseerd kan worden voor het mislopen van de marinierskazerne.

Bedrijventerrein

De bewonersgroep schrijft al tien jaar in onzekerheid te leven over de aanpak van de verkeersproblematiek. Vorige maand maakte de gemeente Reimerswaal bekend een voorkeur te hebben voor de aanpak met de verbreding van de Zanddijk. “Die heeft de minste impact op het landschap en de infrastructuur”, zei wethouder Maarten Borth. “Deze aanpak heeft juist de meeste impact”, stelt Meijer. De brievenschrijvers denken dat de gemeente voor de beste optie voor de bereikbaarheid van bedrijventerrein Olzendepolder gaat. “De gemeente verzuimde tien jaar geleden bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein om een deugdelijke tweede ontsluiting in haar plannen te verwerken en nu moet er dringend wat gebeuren. Wij zien de bui al hangen. De aanpak vanaf het bedrijfsterrein tot aan de dijk wordt uitgevoerd, de gemeente is van haar probleem af en daar blijft het bij. Met alle nadelige gevolgen van de steeds drukker wordende Zanddijk van dien.”

Vooruitlopend

De provincie zegt in een reactie dat haar omgevingsmanager vooruitlopend op de besluitvorming contact zocht met de omgeving om kennis te maken. “Gedurende het project is hij beschikbaar voor de belanghebbenden”, aldus een provinciewoordvoerder. “We vinden zorgvuldige communicatie belangrijk.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief