Angelique Schneider van HCR De Zwaan.
Angelique Schneider van HCR De Zwaan. Foto: Jeppe Rottier

‘Voor ons is de grootste G weggevallen, de G van gastvrijheid’

Door: Jeppe Rottier Algemeen

KAPELLE - Ook hotel, café en restaurant de Zwaan in Kapelle heeft het afgelopen jaar veel te maken gehad met de coronamaatregelen. De Zwaan, waar al sinds jaar en dag stamgasten maar ook toeristen hun plek vinden, moest net als andere horecazaken snel handelen aan het begin van de coronacrisis. 

‘’Het was een heel onrealistische situatie begin vorig jaar. Van het ene op het andere moment moet je je zaak sluiten en nieuwe manieren gaan vinden om je hoofd boven water te houden’’, vertelt Angelique Schneider, eigenaresse van de Zwaan. ‘’Voor ons was het zaak om de maaltijden voor afhaal beschikbaar te maken. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar het inkopen van bijvoorbeeld verpakkingen is toch iets heel anders dan je normaal doet. Het was dus zeker even schakelen voor ons om onze producten op een andere manier aan te bieden.’’ Schneider kijkt met gemengde gevoelens naar de recente invoering van de QR-codes en nieuwe maatregelen. ‘’3G of 2G, voor ons is de grootste G weggevallen en dat is de G van ‘gastvrijheid’. Het moeten vragen om en scannen van een QR-code bij je klanten maakt een bezoek bij ons zoveel minder gastvrij dan we zouden willen’’, zegt ze. ‘’Natuurlijk begrijp ik dat maatregelen nodig zijn maar iedere keer weer is het vooral de horeca die maatregelen wordt opgelegd, en dat is heel jammer.’’ Schneider verliest haar hoop niet en kijkt niet negatief tegen de (nabije) toekomst van de horeca aan. ’’Ik hoop vooral dat we open kunnen blijven de komende tijd. Maar ik weet wel zeker dat we nog veel zullen moeten schakelen de komende tijd.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief