Afbeelding
Archieffoto Coby Weijers

Bewonersgroep blijft tegen plan voor N673 bij Yerseke

Door: Britta Janssen Algemeen

YERSEKE - Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland hebben het projectplan N673 (Zanddijk-Molendijk) vastgesteld voor het aanpakken van dit tracé tussen Kruiningen, de snelweg A58 en Yerseke. Nu is het aan Provinciale Staten (PS) om zich over het plan te buigen. Op 22 juli nemen zij een besluit. 

De provincie Zeeland werkt aan een oplossing om de drukke en onveilige - want smalle - N673 veiliger te maken. Hiervoor wil ze de Zanddijk verbreden en de gelijkvloerse spoorwegovergang door een viaduct vervangen. Daarnaast komt er een nieuwe verbindingsweg van de Zanddijk naar bedrijventerrein Olzendepolder in Yerseke. ‘Zo gaat er geen vrachtverkeer meer over de Molendijk. Die wordt heringericht met een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur en blijft in twee richtingen berijdbaar. Ook worden fietstunnels aangelegd onder de rotonde Nishoek en bij de Grintweg.’

Bij het ontwerpen van de plannen is het verbeteren van de verkeersveiligheid prioriteit. ‘Hierbij zijn de landelijke richtlijnen aangehouden. Daarnaast is gekeken hoe de impact op de omgeving zo klein mogelijk kan blijven. Vanwege dit laatste is gekozen voor een minder breed profiel op de Zanddijk, waardoor minder er gronden nodig zijn.’

Na het besluit van Provinciale Staten kunnen aanwonenden, belangengroepen, ondernemers en andere inwoners hun wensen en ideeën over het voorlopig ontwerp kenbaar maken, laat de provincie weten. ‘Op basis van het uiteindelijke wegontwerp start de procedure voor het bestemmingsplan en zoeken we een aannemer om het werk uit te voeren.’ Naar verwachting worden de werkzaamheden uitgevoerd tussen 2025 en 2027, afhankelijk van hoe vlot eventuele juridische procedures verlopen.
De Zanddijk en Molendijk vormen de belangrijkste toegangsweg van en naar Yerseke en de bedrijventerreinen vanaf de snelweg A58. ‘De weg is onveilig: smal en onvoldoende geschikt voor de huidige verkeersdrukte. De provincie wil dit oplossen en de verkeersveiligheid en doorstroming verbeteren. Het projectvoorstel en ontwerp behandelen de Statenleden op 1 juli in de commissie Economie en op 22 juli besluiten ze erover. Eind van het jaar is de afronding van de ontwerpfase en de kredietaanvraag gepland.

Actiegroep

De Actiegroep Zanddijk, waarbij onder meer de Bewonersgroep Zanddijk en omgeving, Dorpsraad Kruiningen, bewonersgroep Kaasgat, een groep verontruste bewoners van Yerseke en Ondernemersvereniging Reimerswaal (OVR) zijn aangesloten, blijft tegen het plan zoals het er nu ligt. “Er is geen draagvlak voor onder de bevolking”, zegt Wil Meijer van de actiegroep. “Met onze petitie hebben we al ruim duizend handtekeningen opgehaald en bedrijven, waaronder grote spelers, hebben ook al getekend tegen de plannen. We gaan nu weer een brief sturen naar Provinciale Staten.” De provincie gaat voor verbreding van de Zanddijk, met de aanleg van een aparte weg voor zwaar verkeer naar de bedrijven in de Olzendepolder. In dit scenario raken meerdere aanwonenden van het tracé hun huis kwijt. De actiegroep vindt deze aanpak niet duurzaam en pleit voor een nieuwe weg ten oosten van de Zanddijk en Molendijk; het oostelijk poldertracé. “We blijven doorgaan en hopen dat de politiek tot inkeer komt en de huidige plannen van tafel gaan.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief