Wimke Overbeeke en Rien Heijboer roepen mensen met problemen op zich te melden.
Wimke Overbeeke en Rien Heijboer roepen mensen met problemen op zich te melden. Foto: Peter Urbanus

'Zoek tijdig hulp bij oplopende schulden'

Door: Britta Janssen Algemeen

KAPELLE – Lang niet iedereen weet de weg te vinden in de samenleving die steeds digitaler wordt. Vooral laaggeletterden hebben moeite met digitale overheidsloketten, merken schuldhulpvrijwilligers van Schuldhulpverlening (SHV) De Bevelanden. Zij drukken mensen op het hart bij hen aan te kloppen als ze er niet uitkomen met hun financiën of administratie.


De ruim dertig schuldhulpvrijwilligers van SHV De Bevelanden helpen mensen die in financiële nood verkeren of dreigen te komen. Momenteel begeleiden ze zo’n zeventig cliënten. De vrijwilligers hebben een speciale opleiding gevolgd voor dit werk.

Helpen
De aanpak van schulden is een zaak van GR de Bevelanden, de gemeenschappelijke regeling van de Bevelandse gemeenten, maar de vrijwilligers helpen met het ordenen van alle administratie, rekeningen, betalingsherinneringen en aanmaningen en het contact met schuldeisers. Als een cliënt dat wil, gaan ze ook mee naar gesprekken in het gemeentehuis. Met energiebedrijven, woningcorporaties en veel overheden valt best te praten, is de ervaring van de vrijwilligers.

Schuldsanering

“Vroeger kon je je inschrijven voor een huurwoning aan de balie bij de woningcorporatie. Als je een loonstrookje kon overhandigen, was het in orde”, vertelt coördinator Wimke Overbeeke van SHV De Bevelanden. “Nu moet je eerst allerlei gegevens uploaden.” En zo werkt het bij veel overheidsdiensten.

Mensen in de schuldsanering moeten drie jaar lang alle financiële beslissingen uit handen geven aan een bewindvoerder. Tijdens en na dit traject kunnen ze begeleiding krijgen van vrijwilligers van SHV De Bevelanden. Soms blijkt er zelfs al na die drie jaar veel veranderd rondom het aanvragen van toeslagen. De samenleving wordt complexer en mensen raken de weg kwijt, merkt korpsstaflid Rien Heijboer van het Leger des Heils. Ze weten vaak niet waar ze voor hulp terecht kunnen.

Overlijden

Dat kan ook gebeuren als een partner overlijdt en die persoon de financiën regelde. De SHV-vrijwilligers maken situaties mee waarbij de achterblijvende partner naast het verdriet wordt geconfronteerd met administratieve problemen. “Het rouwproces is een emotioneel zware periode. De administratie en betalingen kunnen dan gaan achterlopen. Ook kun je door een overlijden fors in inkomen achteruitgaan”, zegt Overbeeke. De vrijwilligers proberen er op tijd bij te zijn, maar moeten dan wel op de hoogte zijn van een hulpvraag. Voorkomen werkt altijd beter dan iemand helpen die al in de schulden zit, wil SHV De Bevelanden graag duidelijk maken.

Flexibele contracten

Dat lukt echter lang niet altijd. Ook andere maatschappelijke ontwikkelingen spelen een rol. Steeds meer mensen werken op basis van korte arbeidsovereenkomsten, nul-urenbasis of andere flexibele contracten. Dat maakt het lastiger om rond te komen, maar ook om schattingen te maken van je inkomsten over een jaar. Verdien je te veel, dan kan het zijn dat je het volgende jaar huur- of zorgtoeslagen moet terugbetalen. Een schuld bij de Belastingdienst is het gevolg.

Eigen risico

Chronisch zieken zitten financieel ook vaak klem. Niet alleen door het eigen risico dat ze moeten betalen, ziektekosten, medicatie en zorgpremie. “Ze moeten voor onderzoek of behandeling naar bijvoorbeeld Vlissingen of Rotterdam. Dat betekent wel iedere keer reiskosten”, zegt Heijboer. Daarnaast zijn vooral gebeurtenissen als een echtscheiding, ontslag en werkloosheid van grote invloed. “Heb je het gevoel dat je het niet meer alleen redt, neem dan contact met ons op”, benadrukken Heijboer en Overbeeke. Ook nieuwe vrijwilligers zijn nog steeds welkom.

Meer informatie

Wie vragen heeft of hulp wil vragen kan SHV De Bevelanden bellen via 06-41393689.

BIJDRAGE PETER URBANUS



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief