De campagne 'Laat ze niet (ver)zuipen' gaat alcoholmisbruik tegen.
De campagne 'Laat ze niet (ver)zuipen' gaat alcoholmisbruik tegen.

Actie moet jongvolwassenen stimuleren ID te tonen

Door: Britta Janssen Actueel

MIDDELBURG - Van donderdag 23 mei tot zondag 2 juni loopt de landelijke actie NIXzonderID. Het moet jonge kopers van alcohol en tabak aanzetten tot het uit zichzelf tonen van hun identiteitsbewijs aan de verkoper.


'Voor verkopers in bijvoorbeeld supermarkten, kantines en horeca is het moeilijk om de leeftijd van jonge kopers in te schatten', laat de Zeeuwse campagneorganisatie weten. 'Het tonen van het identiteitsbewijs wordt regelmatig "vergeten". Daarom helpt het enorm als jongeren uit zichzelf hun ID laten zien bij de aankoop van alcohol en tabak.'

Oproep

Ook supermarkten en sportverenigingen zijn opgeroepen mee te doen met de actie. 'We vragen ze nog eens extra aandacht voor de naleving van de leeftijdsgrens.'

NIXzonderID is een initiatief van het Trimbos Instituut. Onder de naam ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ werken alle Zeeuwse gemeenten samen met GGD Zeeland, Indigo Preventie, politie Zeeland-West-Brabant en andere maatschappelijke partners om het alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar terug te dringen en schadelijk alcoholgebruik door jongeren van 18 tot en met 23 jaar tegen te gaan. Kijk op www.laatzenietverzuipen.nl voor meer informatie.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief