gemeentehuis-roosendaal-medium
gemeentehuis-roosendaal-medium

Klachten gemeente vooral betrekking op communicatie

Door: Remko Vermunt algemeen

ROOSENDAAL - Het aantal klachten dat inwoners van de gemeente Roosendaal hebben ingediend bij de gemeente over de manier waarop zij behandeld zijn door medewerkers of bestuurders is toegenomen.

In 2016 werden er 26 klachten ingediend, in 2017 waren dat er slechts 16 en afgelopen jaar is dat toegenomen naar 34 klachten. "Wat de oorzaak is van de toename is onduidelijk, maar er kan zeker aansluiting worden gezocht bij de nog steeds toenemende mondigheid van de burger", concludeert de commissie Ombudsman in het jaarverslag van 2018.

Klachten

Van de 38 klachten zijn er 24 zogenaamd informeel behandeld, dat wil zeggen dat er eerst met de klager werd gebeld voor een kort gesprek. Dat gebeurde op een manier die voor hem aanleiding was het proces niet verder door te zetten. Veertien klachten zijn wél formeel behandeld. De klachten hebben vooral betrekking op het niet of niet snel genoeg terugbellen en het onzorgvuldig afhandelen van verzoeken. "Nee accepteren is voor veel burgers lastig", concludeert de commissie Ombudsman. Daarentegen is het voor medewerkers soms lastig om te gaan met de 'boze burger'. De commissie Ombudsman raadt de gemeente dan ook aan om teams die intensief contact hebben met burgers wellicht met korte trainingen te leren hoe zij om moeten gaan met boze burgers.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief