Het refurbished bord (links) én het biobased bord (rechts) FOTO REMKO VERMUNT
Het refurbished bord (links) én het biobased bord (rechts) FOTO REMKO VERMUNT Foto: Remko Vermunt

Eerste duurzame verkeersbord geplaatst in Roosendaal

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Op de hoek Damastberg/Dragonberg is maandag het eerste duurzame verkeersbord van Roosendaal bevestigd. Dit zogenaamde 'refurbished' verkeersbord bestaat uit een oud verkeersbord dat volledig vernieuwd is met onder andere een nieuwe sticker.

Het plaatsen van het nieuwe duurzame verkeersbord komt voort uit vragen van Jac Wezenbeek van de gelijknamige politieke partij. Hij stelde in augustus 2019 vragen over het plaatsen van verkeersborden gemaakt van bamboe. "Soms worden die verkeersborden ook wel vastgezet aan bamboe-palen. Gunstiger voor het milieu dan het minder duurzame aluminium en bij de productie van dit materiaal komt amper CO2 vrij. Sterker, het neemt CO2 op. Dat is dus gunstiger voor het Roosendaalse milieu", stelde Wezenbeek.

Hij vroeg aan het college of men bereid was om te onderzoeken of dit soort verkeersborden ook in Roosendaal geplaatst kunnen worden. "Dat zette ons aan het denken. Welke alternatieven zijn er allemaal voor de 'normale' verkeersborden", stelt wethouder Inge Raaijmakers. Dat onderzoek is nu nog in volle gang, maar één van die alternatieven is dus het refurbished verkeersbord dat gemaakt wordt van een oud verkeersbord. Een ander alternatief is een biobased verkeersbord en ook die werd afgelopen week even getoond.

"Een biobased verkeersbord kan gemaakt worden van plantaardig materiaal", vertelt Frank van der Kraats van Climate Signs. "Technisch gezien krijg je dan hetzelfde product als bijvoorbeeld een kliko. Dat spul gaat jarenlang mee en heeft de laagste CO2-voetafdruk." Daarnaast zijn de biobased verkeersborden aan de achterzijde voorzien van een honingraat, die kan dienen als insectenhotel. Erg duurzaam dus én goed voor de biodiversiteit. De gemeente gaat al deze alternatieven op een rijtje zetten. Daarbij wordt gekeken naar de kosten, maar ook naar die CO2-voetafdruk. "Half maart willen we een pilot starten met verschillende borden om te bekijken wat het beste werkt."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief