Afbeelding
Foto: Christian Traets

Gemeente aan de slag met veiligheid langs het spoor: Vloeistofschermen en vluchtroute voor bewoners

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - De gemeenten Moerdijk, Halderberge en Roosendaal gaan dit jaar gezamenlijk aan de slag met de veiligheid rond het spoor. Het gaat vooral om maatregelen die ervoor moeten zorgen dat bij een eventueel ongeval met chemische stoffen, geen vloeistof of vervuild bluswater in open water of bij woningen aan het spoor terecht kan komen. 

In 2013 jaar maakte de rijksoverheid bekend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoortraject Moerdijk-Halderberge-Roosendaal fors zou toenemen. Daarmee stond de veiligheid rond het spoor in de betreffende gemeenten meteen hoog op de agenda. Het Rijk stelde uiteindelijk 5 miljoen euro beschikbaar voor uiteenlopende maatregelen, boven op de al bestaande wettelijke maatregelen. Die extra maatregelen moeten zorgen voor extra veiligheid en zelfredzaamheid van bewoners bij een eventueel ongeval op het spoor.

Op diverse plekken wordt het bijvoorbeeld mogelijk om sloten langs het spoor en andere waterlopen in de omgeving van het spoor af te sluiten. Dit gebeurt door het plaatsen van een betonnen buis, die de brandweer dichtdraait bij een eventueel ongeval met lekkende chemische vloeistof. Die vloeistof kan dan niet wegstromen. Hetzelfde geldt voor eventueel vervuild bluswater. De brandweer maakt later de sloot of waterloop leeg en schoon, zodat de vervuiling beperkt blijft. In de weg komen speciale roostergoten die de verbinding vormen naar de nabij gelegen sloot of waterloop. Dit gaat onder andere gebeuren langs de spoorwegovergang bij de Kade en langs de Stationsstraat.

Vloeistofschermen

Een andere belangrijke maatregel vormt het aanbrengen van vloeistofschermen. Deze voorkomen dat bij een eventueel ongeval met lekkende chemische vloeistof, een deel van deze vloeistof of vervuild bluswater kan wegstromen naar nabij gelegen woningen. Het gaat vooral om plekken waar geen sloot langs het spoor aanwezig is en woningen met hun voordeur of achtertuin tegen het spoor aan liggen. Denk bijvoorbeeld aan de Hulsdonksestraat, maar ook de Lagestraat. De vloeistofschermen bestaan uit lage kunststof schermen, die zodanig met elkaar zijn verbonden dat vloeistofdichtheid is verzekerd. Deze maatregel houdt tevens in dat vloeistoffen veilig en gecontroleerd worden afgevoerd. 

Vluchtroute

De laatste maatregel in Roosendaal is de aanleg van een evacuatieroute voor bewoners van de Watermolenstraat in Roosendaal. Hier wordt een voetpad aangelegd die gaat dienen als brandgang/vluchtroute. Dit pad is straks exclusief toegankelijk voor de vijf woningen aan de Watermolenstraat. Veel van deze maatregelen worden in het eerste kwartaal van 2021 al uitgevoerd, maar andere maatregelen schuiven door naar het tweede kwartaal, omdat ze alleen kunnen worden uitgevoerd op momenten dat het treinverkeer op het spoor wordt stilgelegd.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief