Afbeelding

Gemeente komt met maatschappelijke diensttijd voor 400 jongeren

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Jongeren de mogelijkheid bieden om hun talenten te ontplooien, terwijl ze meteen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat is in het kort het doel van de Maatschappelijke Diensttijd. Een project dat de gemeente Roosendaal, samen met WijZijn Traverse en de middelbare scholen in Roosendaal, organiseert.

In maart gaat het project officieel van start, maar afgelopen week is al begonnen met het werven van de jongeren. Want, in tegenstelling tot een maatschappelijke dienstplicht is de maatschappelijke diensttijd iets vrijwilligs. Jongeren moeten eraan mee willen doen omdat ze het zelf leuk vinden om zich verder te ontwikkelen en ontplooien. “We willen in een periode van twee jaar zo’n 400 leerlingen bereiken. We willen hun enthousiast maken om mee te doen”, vertelt Lianne Ribbens namens WijZijn Traverse.

Projectleidster Jessica Don is nu druk bezig om alles te regelen voor het project. “We zijn in gesprek met tal van organisaties om te bekijken welke activiteiten we kunnen opzetten voor de jongeren, maar ze mogen zelf ook ideeën aandragen. We proberen immers aan te sluiten op de interesses van jongeren.” De jongeren die zich aanmelden gaan zich straks tachtig uur, verspreid over 20 weken, inzetten voor de maatschappij. “Daar krijgen ze ook gewoon een vrijwilligersvergoeding voor, dus ze hoeven niet te kiezen tussen een bijbaantje of de maatschappelijke diensttijd.”

Op welke manier ze vormgeven aan die ‘diensttijd’, staat ze in principe vrij. “We zijn bijvoorbeeld in gesprek met SSNB, want ze kunnen bijvoorbeeld een voetbaltoernooi organiseren. Maar ook het organiseren van activiteiten voor de Stamtafel in Heerle is een optie. Ze kunnen een maatje worden voor ouderen of helpen bij het organiseren van natuuractiviteiten voor MEC Roosendaal.” Zelfs het organiseren van een evenement voor heel Roosendaal behoort tot de opties. “Zolang dat maar binnen de coronamaatregelen past.”

Charles van Wettum, rector van het Jan Tinbergen College, is enthousiast over het project. “Onze doelstelling is om leerlingen te helpen om in de maatschappij te functioneren, maar het lijkt de laatste jaren vooral te gaan over wiskunde, Nederlands en dat soort vakken. We willen graag dat ze leren om samen te werken en om iets voor een ander te doen. Dit biedt daarvoor een extra mogelijkheid.”

In de twee jaar dat het project duurt, worden er verschillende groepen benaderd. Bij het Jan Tinbergen College wordt gestart met leerlingen uit de 2e klas én de jongeren van 4 havo en 5 vwo. Bij scholengemeenschap Tongerlo worden de leerlingen van 3 mavo, 4 havo en 5 vwo benaderd. “De leerlingen uit 4 havo en 5 vwo kunnen de Maatschappelijke Diensttijd ook gebruiken voor hun profielwerkstuk. Dat sluit mooi op elkaar aan.”

Wethouder René van Ginderen is positief over het project. “Jongeren kunnen door mee te doen aan dit project iets voor zichzelf betekenen, maar meteen ook voor de maatschappij. Ze zetten hiermee de eerste stappen in de grote wereld en we hopen natuurlijk dat ze hiermee maatschappelijk betrokken raken én blijven. We hebben bewust gekozen voor twee jaar, want één jaar is gewoon te kort.” Volgens de wethouder is het project geslaagd als ze een grote groep jongeren hebben bereikt die maatschappelijk betroken raakt, maar ook zichzelf heeft ontwikkeld. “Dat kan later in hun opleiding een extra voordeel zijn.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief