De ontwikkeling van Vlietpark maakt onderdeel uit van het Rondje Roosendaal
De ontwikkeling van Vlietpark maakt onderdeel uit van het Rondje Roosendaal

Aan de slag met het Rondje Roosendaal: ‘Roosendalers weten niet wat hen gaat overkomen’

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal en de provincie Noord-Brabant gaan samenwerken aan de herontwikkeling van de binnenstad. Gezamenlijk gaan de twee partijen een plan van aanpak opstellen om de leegstand in de binnenstad terug te dringen, het woningtekort aan te pakken en ze gaan samenwerken aan een herontwikkeling van het stationsgebied. “Roosendalers weten niet wat hen gaat overkomen”, stelt wethouder Toine Theunis

Dit alles gaat gebeuren onder de titel ‘Rondje Roosendaal’. Binnen dit rondje valt onder andere het stationsgebied en de binnenstad, maar ook Stadsoevers, Leisurepark De Stok, De Bulkenaar en het Vlietpark worden in dit rondje betrokken. “We noemen het ook wel de oerknal van Roosendaal. Dit zijn allemaal belangrijke plekken die een rol hebben gespeeld in de totstandkoming van de stad Roosendaal”, vertelt ambtenaar Wouter Wille. Hij gaat nu, samen met de provincie Noord-Brabant, aan de slag met de verdere uitwerking van deze gebiedstransformatie waarbij deze ‘Parels van Roosendaal’ aan elkaar worden verbonden. “Er gebeurt al heel veel in Roosendaal”, stelt Elles Aertsen namens de provincie. “Je ziet de dynamiek en energie in de stad. Het is mooi om als provincie daarop aan te haken.”

Dat bevestigt ook wethouder Toine Theunis. “We zijn al een paar jaar aan de gang. Kijk naar de ontwikkelingen in de binnenstad, Groot Mariadal en Stadsoevers. Dat zijn ontwikkelingen van bij elkaar misschien wel 30 miljoen euro. Deze transitie krijgt met de samenwerking in het project Rondje Roosendaal een heel welkom en logisch vervolg.”

Maar, wat gaat die samenwerking tussen de gemeente en de provincie nou precies inhouden? “Wij willen graag ons steentje bijdragen aan deze ontwikkeling”, stelt gedeputeerde Erik Ronnes. “Dat doen we onder andere met onze kennis en kunde. Binnenstedelijke ontwikkeling is erg complex. Je hebt te maken met allerlei verschillende spelers en wij kunnen de gemeente daarbij ondersteunen. Met de bijdrage die we nu leveren aan de stad kunnen we de aanpak van de leegstand in de binnenstad versnellen.” Daarnaast kan de provincie op een later moment, mocht dat nodig zijn, financiële middelen inzetten. “Op dit moment investeren we 94.000 euro in proceskosten en daarnaast kunnen we garant staan voor risicovolle investeringen”, vertelt Ronnes.

Nu de provincie is aangehaakt bij de ontwikkelingen in Roosendaal, zorgt dat ook voor meer slagkracht, stelt wethouder Cees Lok. “We willen bijvoorbeeld ook aan de slag met het stationsgebied en dan moeten we in gesprek met de NS. Voor ons als gemeente is het soms lastig om daar de juiste persoon te bereiken. Als de provincie dan meehelpt, dan maakt dat toch meer indruk.” De spoorzone is namelijk een troefkaart binnen het Rondje Roosendaal. “NS-Stations heeft aangegeven dat het station zelf alsook de gronden rondom het station ontwikkeld kunnen worden. Dit biedt een unieke kans voor een nieuw werk- en woongebied op het belangrijkste mobiliteitsknooppunt. Daarmee profileert Roosendaal zich tevens op het (boven)regionale niveau.”

De komende tijd worden alle plannen samengevoegd in een plan van aanpak. Dat moet na de zomer gepresenteerd worden. Er ligt dan een gezamenlijk gedragen toekomstbeeld en actieplan voor de binnenstad waarin staat wat de betrokken partijen in de jaren gaan doen om de stad aantrekkelijk en vitaal te houden. “We hopen voor het eind van het jaar dat plan van aanpak uitgewerkt te hebben in verschillende actiepunten voor de verschillende deelgebieden. Op dat moment wordt het allemaal een stuk concreter.”




Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief