Afbeelding

Nieuwe medewerker van gemeente is 24/7 bereikbaar

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Heb je een vraag over je paspoort, ID-bewijs, rijbewijs of je verhuizing? Dan kan je vanaf nu terecht bij de virtuele assistent Gem. Deze chatbot op de website van de gemeente Roosendaal is 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar om je vragen te beantwoorden.

“We kunnen er lang over praten, maar eigenlijk moet je het gewoon zien”, begint wethouder Cees Lok bij de presentatie van Gem. “Wij vinden het als gemeente leuk om nieuwe dingen te proberen die een extra service bieden aan onze inwoners. Gem is een virtuele assistent die je eigenlijk van alles kan vragen.”

Uniek aan deze virtuele assistent is dat ‘ie speciaal voor gemeenten ontworpen is. De gemeente Roosendaal werkt hierin dan ook samen met nog zeven andere gemeenten, waaronder Utrecht en Tilburg. “Komende jaren wordt deze toevoeging verder uitgebreid. Zo reageert Gem nu alleen nog op het Nederlands, maar we willen straks ook dat ‘ie Pools, Roemeens en bijvoorbeeld Turks begrijpt en in diezelfde taal antwoord kan geven”, stelt de wethouder.

Harvey van der Meer, ontwerper van Gem, legt uit waarom deze virtuele assistent nodig is. “De digitalisering van Nederland gaat heel snel. Mensen zijn steeds meer gewend dat ze 24/7 met organisaties in gesprek kunnen en dat willen ze dus ook bij de gemeente.” Daarom zijn de meest gestelde vragen allemaal verwerkt in Gem. “25 procent van de websitebezoekers komt voor een vraag over het paspoort, ID-bewijs, rijbewijs of een verhuizing. Die groep ondervangen we hiermee dus al”, vertelt Wesly Snijders die via de gemeente Roosendaal betrokken is bij de ontwikkeling van Gem. “In de toekomst willen we er steeds meer vragen aan toevoegen.”

De informatie is natuurlijk ook gewoon te vinden op de website van de gemeente Roosendaal, maar Gem maakt het net iets makkelijk om de juiste antwoorden te vinden op je vragen. “En weet Gem het antwoord niet? Dan schakelt hij je tijdens kantooruren door naar het KlantContactCentrum.”

De gemeente gaat in ieder geval één jaar werken met Gem in de vorm van een pilot. “We hebben nog veel ambities voor de toekomst. Zo willen we dat Gem straks ook samen gaat werken met bijvoorbeeld Google Home, Siri en we willen Gem beschikbaar maken voor Whatsapp.” Zo wordt contact met de gemeente Roosendaal nóg makkelijker.




Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief