Afbeelding
Foto: Remko Vermunt

Aan de keukentafel met Pieter Hendriks: ‘Ondernemers moeten een gezonde dosis arrogantie hebben’

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Pieter Hendriks werkte tot zijn dertigste als deejay, maar in 1996 besloot hij een carriereswitch te maken. Hij kwam te werken bij KPN. Eerst aan de techniekkant, later aan de verkoopkant. Hij werd geheadhunt voor een bedrijf in Rotterdam, maar de mentaliteit bij het bedrijf stond hem niet aan. “Toen dacht ik: ‘Wat moet ik nu?’ Ik heb verstand van automatisering en van telecom, dus toen ben ik voor mezelf begonnen. In 2002 richtte ik AT-support op en sinds 2008 ben ik eigenaar van Sailor telecom en ICT.

Laten we beginnen bij het begin. Je was deejay?

Ja. Ik heb eerst de mavo gedaan en toen de MTS. Na school ben ik in dienst gegaan bij de luchtmacht en toen was ik eigenlijk al bezig met mijn werk als deejay. Drive-in shows, discotheken en de radio. Uiteindelijk heb ik jaren als discjockey gewerkt op de StenaLine. Dat was echt een turbulent leven. Daar kijk ik met veel plezier op terug, maar nu zou ik het nooit meer doen. DJ’s hebben in mijn ogen een houdbaarheidsdatum en voor mij was dat toen ik ongeveer 30 jaar was. Er kwam een moment waarop StenaLine alle contracten ging herzien en toen besloot ik dat het genoeg was geweest.

Wat ben je toen gaan doen?
Ik ben bij KPN gaan werken. Eerst in de techniek en later in de verkoop. Eerst de particulieren markt en later ook de zakelijke markt. Telecom heeft me vanaf kinds af aan al geboeid. Later heb ik nog even in de automatisering gewerkt, totdat ik naar Rotterdam ging. Ik verwachtte daar een ‘niet lullen, maar poetsen’-mentaliteit en dat past wel bij mij. Maar, daar was geen sprake van. Daarom besloot ik voor mezelf te beginnen.

Hoe zag dat eruit?

Ik ben hier in huis begonnen met helemaal niets. Ik had niet eens een auto, gelukkig mocht ik die van Anita gebruiken. Eén van mijn eerste klanten was makelaar Johan van Overveld en die is nu nog steeds klant. Ik weet nog dat ik naar een bijeenkomst ging van het startersnetwerk in de Erato. Daar kwam ik in contact met ondernemers uit Roosendaal en omgeving en zo is het eigenlijk begonnen.

Je eigen bedrijf heette AT-support, maar inmiddels heet het Sailor Telecom & ICT. Hoe komt dat zo?

AT-support liep lekker door toen in 2007 opeens Sailor op mijn pad kwam. Ik hoorde dat het bedrijf te koop stond en het leek me een mooie aanvulling op mijn bedrijf. De eigenaar hield in eerste de boot af. ‘Kan je toch niet betalen’, zei hij. Dus ik zei: ‘Prima, als je niet eens koffie wil drinken, dan gaat het over’. Uiteindelijk werd ik een paar maanden later gebeld. Hij wilde het toch verkopen, maar hij had wel twee voorwaarden: de naam moest behouden blijven én de directie moest bestaan uit een man én een vrouw. Toen is Anita dan ook in het bedrijf gekomen.

Ooit spijt gehad van de overname?
Nou, we hadden het net gekocht en toen kwam de economische crisis van 2008. Toen hadden we wel zoiets van: ‘Oh, en nu?’. Iedere maand kwam de bank om geld vragen en dat was wel een hele zware tijd. We hebben Sailor toen enorm afgeslankt en ons vooral gericht op de telecom. De IT-afdeling hebben we afgestoten en overgelaten aan externe partners. Die beslissing heeft ons door die zware tijd geholpen. We gingen terug naar de basis. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en na de crisis ging het bedrijf weer groeien.

Wilde je altijd al voor jezelf beginnen?
Ja, ik wilde het wel, maar ik wist nooit wat. Ik had altijd al een soort betweterigheid in me en het gevoel dat ik het beter zou kunnen. Dat klinkt misschien arrogant, maar iedere ondernemer moet een gezonde dosis arrogantie hebben.

Wat moet een goede ondernemer nog meer hebben?

Je moet ook een beetje een gunfactor hebben. Een goede dosis empathisch vermogen, verstand van zaken en dat weten te vertalen naar je klant. Dat zijn de drie dingen die je nodig hebt om een deal te kunnen sluiten. Daarnaast moest je als ondernemer doorzettingsvermogen hebben, je focus houden en flexibel zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk om altijd te doen wat je beloofd. Iedereen kan ondernemer worden, maar alleen goede ondernemers blijven overeind als het slecht gaat.

Wat zijn je ambities?
We doen als bedrijf veel mooie dingen, maar we schreeuwen het niet van de daken. Tot vorig jaar was ik nog ‘one of the guys’ en ging ik mee naar klanten als dat nodig was om alles te installeren. Dat gaan we veranderen. We willen in 2025 als bedrijf verdubbeld zijn, maar ik vind het eigenlijk nog belangrijker dat mensen in Roosendaal en omgeving meteen aan ons denken als het gaat om telecom en ICT. We willen ‘top of mind’ zijn bij de ondernemers in deze omgeving.

Wat speelt er op dit moment in jouw branche?

De coronacrisis heeft er eigenlijk voor gezorgd dat aan het licht is gekomen wat we al jaren propageren. Je wil als bedrijf flexibel en (bijna) overal kunnen werken. Thuiswerken is meer regel geworden dan uitzondering en dan wil je als je thuis aan het werk bent toch van alle mogelijkheden gebruik maken die je normaal ook op de zaak zou gebruiken. Daarvoor hebben wij in onze branche alle middelen in huis en kunnen daarmee de klant optimaal bedienen.

Waar liggen voor jou op dit moment nog uitdagingen?
Dat is het vinden van geschikt personeel, maar ook de groei beteugelen. Hardlopers zijn doodlopers. We willen wel groeien, maar ik wil al mijn klanten ook straks op het terras recht in de ogen kunnen aankijken en een praatje kunnen maken. We willen de voordeur openzetten, maar de achterdeur moet dicht blijven. Groei je te snel? Dan ga je geheid mensen verliezen. Daarnaast groeien we op dit moment uit ons jasje, dus we zijn bezig met nieuwbouw. Die moet eind 2022 klaar zijn.

Laatste vraag alweer. Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
Ik zou wel eens met Willem-Alexander aan tafel willen zitten. Hoe staat hij nou in het leven? Hij leeft wat dat betreft in een gouden kooi. Ik zou wel eens zijn eigen ideeën willen horen. Wat vindt hij nou van de formatie en van het hele gedoe rondom corona?



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief