Foto:

Aan de campingtafel bij Melanie en Mariëlle Masseurs: ‘We zijn tijdens onze reis echt een paar keer wakker geschud’

ROOSENDAAL - De tweelingzussen Melanie en Mariëlle Masseurs begonnen in 2019 met hun eigen bedrijf: CamperHomie. Hun doel: Het grootste forum worden voor liefhebbers van campers. Nu, twee jaar later, is CamperHomie uitgegroeid tot een platform voor duurzaam outdoor reizen waarbij verbinden, verduurzamen en inspireren voorop staan.


Waarom wilden jullie samen een onderneming starten?
Mariëlle: We komen uit een ondernemersfamilie en we roepen al vanaf ons achttiende dat we samen iets willen ondernemen. Eerst wilden we samen een hotel beginnen, maar we gingen beiden naar het buitenland en toen kwam het er niet van. Toen we 25 waren hebben we een soort voorloper van Booking.com bedacht, vooral gericht op business to business en dat liep eigenlijk best goed.
Melanie: Maar toen we kinderen kregen hebben we dat toch even op de plank gezet en daar staat het nog steeds, want we zijn in de loop van de tijd ingehaald door een booking.com en Airbnb.

Toch zijn jullie in 2019 uiteindelijk samen een bedrijf gestart. Wat was jullie idee?
Melanie: We hadden een duidelijk doel voor ogen. We wilden een camperbreed forum opzetten. Dat was dus voor de ‘grote campers’ van Riet en Piet (65+) tot de omgebouwde busjes van Taeke en Bram (18 tot 45). Op de vakantiebeurs hoorden we dat het gebruik van social media zou teruglopen en wij wilden een plek creëren waar mensen toch naartoe konden om tips en tricks uit te wisselen.
Mariëlle: Toch hebben we het idee na een half jaar aangepast, want Facebook leeft nog te veel. Daarom zijn we naast het forum vooral artikelen gaan schrijven om onze doelgroep te inspireren, maar op dat gebied heb je al grote spelers zoals de ANWB en het NKC. Zij bedienen vooral de doelgroep van 65-plussers, daarom besloten wij ons te richten op de jongere doelgroep. We hebben het nu meer over ‘Van Life dan over kamperen.

Maar, inmiddels doen jullie meer dan alleen inspireren?
Mariëlle: Toen we hiermee begonnen dachten we een plan te hebben, maar dat plan werd een missie: duurzaam outdoor reizen. En inmiddels hebben we voor die missie weer een plan opgesteld. De eerste missie is in april volbracht. We willen mensen bewust maken van hun impact op de wereld.
Melanie: We zijn toen een bewustwordingscampagne gestart. We hebben een sticker ontworpen voor op het kampeermiddel, een rekentool waarmee je je CO2-uitstoot kan berekenen én je kan bij ons die reis meteen compenseren. We hebben daarvoor een samenwerking met een zeewierboerderij en je kan de CO2-uitstoot compenseren met speciaal Olivijnzand.

Eigenlijk zijn jullie dus iets totaal anders gaan doen dan eerst de planning was?
Mariëlle: Ja, maar dat is ook ondernemen. We zijn tijdens onze reis echt een paar keer wakker geschud. We vinden ecologisch ondernemen belangrijker dan economisch ondernemen en we merken dat de nieuwe generatie dat ook belangrijker vindt.

Is er wel geld te verdienen als je je vooral richt op het ecologisch ondernemen?
Melanie: We hebben er nu nog een andere baan naast, het doel is om binnen twee jaar hier een fulltime inkomen uit te halen.
Mariëlle: Onze mannen leggen de lat wel hoog, op een goede manier. Ze houden ons scherp en vragen geregeld of er al geld verdiend wordt. Met de donaties om CO2 te compenseren verdienen we niets, maar creëren we wel een betere wereld. De volgende stap is om ook echt een centje te verdienen. We hebben een hele community opgebouwd die we inspireren, maar we gaan nu ook producten promoten zodat de community ze gaat kopen. Daar verdienen we dan wat mee. 

Als je nu terugkijkt, zou je het dan anders hebben aangepakt?
Melanie: We zijn destijds benaderd door een grote speler op campergebied. Wij hebben 3000 volgers, zij hebben er wel 500.000. Zij wilden aan de slag met duurzaamheid en ze vroegen ons of we hen daarbij wilden helpen. Achterafgezien hadden we dat misschien niet moeten doen. We zijn vereerd dat we mochten komen om onze ideeën te delen, maar we hebben er wel een onderbuikgevoel aan overgehouden. Je bent toch altijd een beetje bang dat ze er met je ideeën vandoor gaan.
Mariëlle: Dat hebben we bij meer dingen gemerkt. We probeerden dan een samenwerking aan te gaan met leuke nieuwe bedrijfjes en dan werd dat gekaapt door andere spelers. Het voelt alsof we gebruikt werden als springplank en dat is jammer. Wij werken wel echt met het motto: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. We werken nog samen met grote partijen, maar ook veel met lokale partijen, zoals Twan Tak van Goood Petfood en Femke Kuijpers van Papierpleziertjes. Dat is goed voor de lokale economie, maar het is ook goed voor het milieu want er is minder uitstoot.

Hebben jullie het ondernemen onderschat?
Melanie: Ja, eigenlijk wel. We wisten wat ondernemen was, omdat we dat in het verleden zelf ook hebben gedaan. We komen allebei uit de reissector, maar we hebben totaal geen verstand van het opzetten van een e-commercebedrijf. Dat betekent dat we voor alles wat we wilden doen wel een cursus moesten volgen. Een cursus SEO schrijven, marketingfilmpjes bekijken , cursussen over e-mailmarketing en ga zo maar door.
Mariëlle: Het is echt een reis geweest. Waar sta je voor, waar wil je naartoe? We merkten destijds dat campers booming waren, maar dat het zo’n trend zou worden door de coronacrisis konden we toen ook niet weten. Uiteindelijk zijn we het gewoon gaan doen en onderweg ontstaan er allemaal andere ideeën. Dan is het belangrijk om je focus te houden. Inmiddels is het cirkeltje rond, we weten waar we naartoe willen en nu kunnen we het verder uitbouwen.

Is het lastig om als zussen samen te ondernemen?
Mariëlle: Nee, Mel is echt de salestijger en ze houdt zich bezig met de webshop. Ik houd me juist bezig met het schrijven en de administratie. Over die verdeling hebben we het eigenlijk nooit gehad, dat is gelijk zo gegroeid. Ik denk dat dat in ‘t ei al goed verdeeld is.

Melanie: Het gaat echt vanzelf en we hebben vanaf het begin tegen elkaar gezegd: ‘Als het niet gaat, dan stoppen we er meteen mee’. We spreken elkaar wel eens kritisch aan en soms word ik teruggeroepen, maar daar leren we allebei van.

Met wie zouden jullie aan de keukentafel willen zitten?

Mariëlle: Dan zou ik toch voor Floortje Dessing kiezen of Tina Turner.
Melanie: Ik sluit me aan bij Floortje. Zij is in feite de inspirator geweest van onze reis als ondernemers. Ze heeft een hele eigen kijk op een groenere wereld en haar hele bestaan lijkt daarop geënt.

 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715234500&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/roosendaal&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




Vacatures

Glasspecialist

Baarle-Nassau

Meerdere vacatures

Steenbergen

nieuwe collegas

Etten-Leur

Overblijfmedewerker

In de buurt

Chauffeurs

Yerseke