Afbeelding
Foto: Remko Vermunt
Fotoalbum

Gele rolbrug geplaatst over de Roosendaalse Vliet

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - De grote gele rolbrug die de nieuwe wijk Stadsoevers verbindt met de Passerelle en daarmee ook met het station van Roosendaal is dinsdagochtend over de Roosendaalse Vliet geplaatst. Voetgangers en fietsers kunnen via de brug gemakkelijk en snel van de ene kant van de Vliet oversteken naar de andere kant. 

De nieuwe wijk Stadsoevers krijgt steeds meer vorm en om al die bewoners straks op een makkelijke en snelle manier bij het station te laten komen, wordt een nieuwe eyecather toegevoegd. De robuuste rolbrug ligt ongeveer in het midden van de Vliet en verbindt zo het oostelijk en westelijk gedeelte van Stadsoevers. In eerste instantie zou de brug al begin 2020 gerealiseerd worden, maar die planning werd losgelaten. De nieuwe planning ging uit van ‘voor de bouwvak’ en dat is precies gelukt. “Vandaag wordt de brug volledig gelegd, maar de komende weken is de brug nog niet toegankelijk”, vertelt projectleider Wim Uijtdehaag. “Na de bouwvak gaan de brug verder stellen en inregelen. We moeten de hoogtes goed bepalen door hem een aantal keer open en dicht te doen, dus we verwachten dat eind september de eerste bezoekers over de brug kunnen.”

De brug
De brug is ontworpen door landschapsarchitect Donald Marskamp en architect Laurens de Boer. De brug is in totaal 29 meter lang en 4 meter breed. Op het middenstuk, waar de twee brughelften op elkaar aansluiten, is dat 8 meter. Donald: “Op dit stuk maak je als voetganger of fietser een kleine slingerbeweging maken in plaats van dat je in een rechte lijn over het water gaat.” Laurens: ‘Dit stuk is bedoeld als verblijfsruimte waar je kunt genieten van het uitzicht over het water. Hier komen twee ronde, stalen zitelementen met een diameter van ruim 1,5 meter waar mensen kunnen vertoeven. Mensen kunnen hierop zitten, liggen, wat je wil.”

Rolbrug

Bijzonder aan de brug is dat het een rolbrug is. De brug ligt twee meter boven het wateroppervlakte. Kleinere boten kunnen dus gewoon onder de brug door, maar voor grotere boten rolt de brug open. “Deze techniek wordt niet veel meer gebruikt bij bruggen in Nederland maar nog wel in de havenindustrie, bijvoorbeeld bij scheepshellingen en kraanbanen”, vertelt Donald Marskamp. “Als de brug opengaat, is dat best spectaculair. De brug komt dan 15 meter de kant op. Eigenlijk een belevenis op zich.” Zo blijft de Vliet bijvoorbeeld toegankelijk voor de boot van Sinterklaas.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief