Afbeelding

'De ColSensation heeft een enorme sociale impact'

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - ColSensation staat aan de vooravond van alweer de achtste editie. De deelnemers zijn inmiddels allemaal aangekomen en morgen gaan ze officieel van start. Hoewel er ieder jaar maar een beperkt aantal deelnemers mee kan doen, is het evenement in de afgelopen jaren enorm gegroeid. "De regionale impact van het evenement kunnen we niet meer ontkennen. Het is als een olievlek die zich steeds verder uitbreidt", vertelt voorzitter Teun Suijkerbuijk.


De sociale impact van ColSensation is enorm, beseft Teun Suijkerbuijk zich. Dit jaar gaan 337 deelnemers de berg beklimmen om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker. Tel daar de vrijwilligers en supporters nog bij op en je komt op een totaal van ongeveer vijfhonderd mensen. "Maar de impact van iedere deelnemer of vrijwilliger is groter dan je zou verwachten, want die vijfhonderd mensen hebben ook nog familieleden en kennissen die niet meegaan, maar die wel in aanraking komen met ColSensation. " En dat is nog niet alles. Ook het bedrijfsleven, donateurs, sponsoren en de regionale doelen die gesteund worden, zorgen ervoor dat die olievlek steeds groter wordt. "Die grote sociale betrokkenheid is voor ons een enorm compliment. In die acht jaar hebben we nog nooit een wanklank gehoord, iedereen waardeert wat we doen met ColSensation."

Waardering
Dat ColSensation zo'n succes zou worden, is ook iets wat de organisatie wel had gehoopt maar wat je nooit zeker weet. "Er is natuurlijk altijd een kans aanwezig dat het na een paar jaar minder wordt omdat het nieuwtje er af is voor veel mensen." Maar het tegendeel is waar. Nog steeds is er meer dan voldoende animo voor ColSensation. "Iedereen zet zich in om geld in te zamelen voor het goede doel, maar er zijn bijvoorbeeld ook supporters die helemaal naar Frankrijk komen rijden om de deelnemers te ondersteunen. Dat doen ze niet zomaar." Het is dan ook niet gek dat ColSensation door de deelnemers enorm goed beoordeeld wordt. De KWF houdt jaarlijks een enquête onder de deelnemers en vrijwilligers van de grotere evenementen en al twee jaar op rij komt ColSensation met een score van 9 als 'beste' evenement uit de bus. "Dat is natuurlijk niet ons doel, maar het is wel een mooi compliment."

Professionaliteit
Deelnemers roemen het evenement om de professionaliteit. "En ook dit jaar hebben we vernieuwingen doorgevoerd om het evenement nog beter neer te zetten. We willen onze deelnemers zoveel mogelijk ontzorgen en zo goed mogelijk informeren." Zo werd dit jaar gestart met het Col Café, waarbij deelnemers op een leuke en interactieve manier geïnformeerd werden over alles wat met ColSensation te maken heeft. Ook het logistieke gedeelte werd nóg beter neergezet dit jaar én de website is geoptimaliseerd. Daarnaast is er een nieuw logo gepresenteerd én er zijn twee nieuwe bestuursleden bijgekomen: Lisanne de Groot en Maartje de Feijter. "Nieuwe leden in het organisatieteam zorgen automatisch voor andere inzichten en nieuwe ideeën. Dat heeft echt voor mooie verbeteringen gezorgd in de organisatie, waardoor het evenement nog grootser wordt qua beleving en ontzorging." 

Eindbedrag
Uiteindelijk zal op 5 oktober blijken wat het resultaat is geweest van al die inspanningen. Dan wordt in de St. Jan een lustrumfeest van Team Doelbewust georganiseerd: 'Vrienden van Roosendaal Live'. Daar wordt het eindbedrag van ColSensation bekendgemaakt tussen de diverse live optredens door. "Vorig jaar hebben we 365.263 euro opgehaald. Of we dat dit jaar weer gaan halen? Dat weten we pas na ColSensation." 

Nog niet gedoneerd? Tot een week ná de ColSensation kunt u nog doneren via www.colsensation.nl
 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief