Afbeelding
Foto: Remko Vermunt
AAN DE KEUKENTAFEL

Rob Jansens: 'Ik ben geen manager die achter zijn bureau zit'

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij 's nachts van wakker? In 'Aan de keukentafel met...' gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Rob Jansens van Koffiebranderij Van den Biggelaar.

"Als kind kon ik nooit lang stilzitten en ik kon ook nooit lang met iets bezig zijn", blikt Rob Jansens terug op zijn jeugd. "Maar, als kind was ik ook al vroeg ondernemend. Ik handelde in kleine dingetjes en kocht bijvoorbeeld in december een vuurwerkpakketje om vervolgens in juli voor een hogere prijs te verkopen."

Wist je toen al wat je wilde worden?

Ik wilde enerzijds iets technisch doen, want ik haalde altijd dingen uit elkaar en probeerde ze dan later weer in elkaar te zetten. Al lukte dat vaak niet. Aan de andere kant vond ik het commerciële aspect ook heel erg leuk. Ik heb eerst de HTS gedaan, maar na een half jaar wist ik al: 'Dit is niets voor mij'. Ik heb mijn mbo afgemaakt en ben toen Technische Bedrijfskunde gaan studeren, maar daar ben ik na het behalen van mijn propedeuse mee gestopt. Ik was toen twintig jaar en had totaal geen zin om te studeren, dus toen ben ik in dienst gegaan. Later heb ik nog wel avondstudies gevolgd, maar ik heb me vooral binnen het bedrijfsleven opgewerkt.

Je bent dus een self-made man?

Dat zou ik nooit van mezelf zeggen, maar ik stond er wel altijd voor open om te leren. Je kan wijzer worden van studieboeken, maar ook gewoon door je ogen en oren open te houden. Ik heb in het verleden verschillende functies bekleed en wilde altijd het fijne weten van het vak.

Wat heb je eigenlijk allemaal gedaan voordat je Biggelaar Koffie hebt opgestart?

Ik heb vijftien jaar gewerkt bij Automatic Holland, later werd dat Roode Pelikaan. Ik ben daar begonnen als verkoper in de binnendienst, maar ik heb er veel geleerd en mezelf ontwikkeld tot commercieel directeur. Later heb ik nog zeven jaar voor Nestlé gewerkt, waarbij ik eveneens verantwoordelijk was voor de koffietak. Eigenlijk ben ik dus al sinds 1993 bezig met koffie en ik heb alle facetten meegemaakt. Van verkoop tot marketing en management.

>En toen besloot je toch om voor jezelf te beginnen?

Ik heb in het verleden meerdere kansen gehad om mezelf in te kopen of om zaken over te nemen, maar ik heb altijd nee gezegd. Ik heb even geproefd aan een andere branche, maar ik ben gewoon een koffieman. Koffie en thee zit in mijn aderen, daar ligt mijn passie. Toen ik in 2013 binnen vier dagen tijd mijn beide ouders verloor, zei mijn oom: 'Je moet goed nadenken over wat je in de toekomst wil bereiken'. Toen besloot ik om Biggelaar koffie nieuw leven in te blazen.

Dat moet al langer in je achterhoofd hebben geborreld toch? Zoiets beslis je niet van de een op de andere dag.

Toen ik tien of twaalf jaar oud was, reed ik altijd met mijn moeder naar de stad en dan zetten we onze fietsen naast de fabriek. Die geur van koffie vergeet ik nooit meer. Dat is me onbewust altijd bijgebleven. Natuurlijk dacht ik toen nog niet dat ik iets met koffie ging doen, maar toen is wel de vonk overgeslagen. De tweede vonk kwam later. Ik speel in een carnavalsband en toen het motto 'Leeve de leut' kwam, hebben we zelf koffie verkocht onder de naam 'Tullepetaonse leut' waarbij de opbrengst naar een goed doel ging. We wilden net doen alsof die koffie uit de oude Biggelaar fabriek kwam en ik ben me toen flink gaan verdiepen in de historie. Toen sloeg de tweede vonk over.

Wat is er zo leuk aan koffie?

Koffie is altijd een beleving. Het is een heel mooi product dat me enorm aanspreekt. Misschien een raar voorbeeld, maar als er op kantoor een nieuwe vaatwasser moet komen, dan wordt die gewoon besteld. Maar als er een nieuwe koffiemachine moet komen, dan wordt daar het hele bedrijf bij betrokken.

Inmiddels sta je aan het roer van Koffiebranderij Van den Biggelaar. Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?

Enthousiast, dynamisch en creatief. Ik ben geen manager die achter zijn bureau zit. We werken met vier personeelsleden, dus we zijn een relatief vlak bedrijf. Als er op zondag bijvoorbeeld iemand naar een klant in Goes moet, dan doe ik dat vaak zelf. Dat vind ik ook leuk om te doen. De grootte van ons personeelsbestand zegt overigens niets over de grootte van het bedrijf. In vijf jaar tijd zijn we een gezond bedrijf geworden.

En toen kwam de coronacrisis, waarbij horeca de deuren moest sluiten. Dat lijkt me een moeilijke tijd?

We leveren ook aan bedrijven, dus gelukkig liep dat nog door. Maar het is inderdaad niet iets waar je rekening mee kan houden. We hadden genoeg reserves om deze tijd door te komen, maar ook wij moesten maatregelen treffen.

Heb je daar wel eens wakker van gelegen?

Niet zozeer vanwege het financiële aspect, maar wel omdat je focus even ergens anders op komt te liggen. Ik wil altijd door en vernieuwen, maar dat werd even lastig. We stonden even stil en daar kan ik als persoon minder goed tegen. Toch hebben we wel besloten om te blijven investeren en de verbouwing die op dat moment in volle gang was voort te zetten. We hebben ons juist voorbereid op Biggelaar 2.0, want sinds 1 juli hebben we ook een eigen koffiebranderij én verpakkingslijn. We kunnen dus vanaf nu zelf de groene bonen branden en verwerken tot allerlei melanges.

Is dat ook jouw manier om je te onderscheiden?

Het maakt het voor ons wel makkelijker. Biggelaar Koffie spreekt mensen aan vanwege de authenticiteit, maar we hebben bijvoorbeeld vorig jaar ook 'Black Velvet' op de markt gebracht als hippe premium. Doordat we zelf kunnen branden, kunnen we unieke melanges maken en onszelf onderscheiden.

Met wie zou je eigenlijk zelf eens aan de keukentafel willen zitten?

Pfoe, dat is een lastige vraag. Donald Trump? Nee, even denken hoor. Misschien dan toch Marijn van den Biggelaar en zijn zoon Petrus van den Biggelaar. Zij zijn echt de grondleggers van Biggelaar Koffie. En mogen mijn ouders dan ook aanschuiven? Ik ben heel benieuwd wat zij zouden zeggen over het bedrijf. Dat zou ik wel heel erg leuk vinden.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief