Veiligheid fietsers in Leemstraat nog steeds niet geborgd
<p>Gemma heeft borden langs de kant van de weg geplaatst.&nbsp;</p>

Gemma heeft borden langs de kant van de weg geplaatst. 

(Foto: René Bruijnincx)

Veiligheid fietsers in Leemstraat nog steeds niet geborgd

ZEGGE - Gemma Engelen woont vanaf 1977 aan de Leemstraat in Zegge. Ze is vanaf 2005 woordvoerster namens bewoners en bedrijven van de Leemstraat en Boerkensleen. Bijkomend probleem blijkt ook de ligging van de straat te zijn. Gedeeltelijk gesitueerd in de gemeente Rucphen en gedeeltelijk in Roosendaal.


De woordvoerster weet inmiddels dat haar acties pas succesvol zijn wanneer er naast de Leemstraat een fietspad komt te liggen, zodat de schoolgaande jeugd, de bewoners, maar ook de werknemers van de bedrijven veilig per fiets naar hun bestemming kunnen komen. 

Lange adem

“Ik weet dat het een proces van de lange adem is. Dat blijkt alleen al uit het feit dat ik vanaf 2005 de gemeentelijke overheden duidelijk probeer te maken dat de Leemstraat voor voetgangers en fietserslevensgevaarlijk is. Zelfs na een aantal zware ongevallen, waarvan twee met dodelijke afloop in 2009, is men er nog niet van doordrongen dat er werkelijk iets moet gebeuren”, vat Gemma Engelen haar missie samen.

Strijdbaarheid

Omdat de actievoerster echt in haar zaak gelooft, grijpt ze iedere mogelijkheid aan om kenbaar te maken hoe gevaarlijk de Leemstraat wel is. “Maandag heb ik in Roosendaal tijdens de hoorzitting over het verkeersbesluit Lage Zegstraat – Nelson Mandelaweg het bezwaarschrift van bewoners en bedrijven toegelicht. Datzelfde doe ik op 20 oktober ook in de gemeente Rucphen.”

Hoofdontsluitingsweg

“De aansluiting van de Leemstraat op de Nelson Mandelaweg in 2015 heeft ervoor gezorgd dat de Leemstraat onderdeel is geworden van een hoofdontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. In het convenant Duurzaam Veilig worden aanbevelingen gedaan waarbij een dergelijke weg voorzien moet zijn van een twee-richtingen fietspad.” Gezien de grote aantallen verplaatsingen van zwaar verkeer is de situatie nog steeds erg nijpend. “De weg is doorgetrokken, breder gemaakt en daardoor zelfs nog gevaarlijker geworden, omdat het snelheid verhogend heeft gewerkt.”

Inrichting

“De manier waarop in het verleden kleine bedrijventerreinen werden aangelegd, vaak was er sprake van een combinatie van bedrijf en woonhuis, heeft ervoor gezorgd dat schoolgaande jeugd vanuit de thuissituatie per fiets naar de stad of station moet. Overigens wordt dat op alle mogelijke manieren landelijk gepromoot”, onderbouwt Engelen het gebrek aan een veilig fietspad. “Men verwijst de fietsers naar het veilige fietspad langs de Bredaseweg, maar daarvoor moeten ze twee keer de Leemstraat en een keer de Bredaseweg oversteken.” Met een fietspad aan de Leemstraat hoeft er helemaal geen weg overgestoken te worden.

Dozenpolitiek

“De politieke keuzes die er gemaakt zijn ten aanzien van de plaatsing van mega grote distributiecentra hebben ook gezorgd voor veel extra overlast. Binnenkort komt daar dan nog campus58 bij. Op het terrein van de voormalige Philipsfabriek komt een vergelijkbare accommodatie. Dat zorgt uiteindelijk voor zo’n 3600 extra verkeersbewegingen per dag. En vanzelfsprekend zullen die de Leemstraat als aan- en afvoer route gaan gebruiken.” Daarmee worden de problemen groter en de veiligheid van fietser en voetganger ongewisser.

Gemma Engelen geeft aan dat ze namens bewoners en bedrijven spreekt. Een uitvoerige lijst met handtekeningen en aantal werknemers per bedrijf bevestigen dat. “Ik ga op de ingeslagen weg door en probeer zoveel mogelijk het onderwerp onder de aandacht van politiek en omwonenden te houden”, besluit ze.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief