Na vijftig jaar werken als monteur vindt Kees Looijen het tijd worden voor andere leuke dingen.
Na vijftig jaar werken als monteur vindt Kees Looijen het tijd worden voor andere leuke dingen. Foto: Corine Roks

Ondernemer Kees Looijen neemt na vijftig jaar afscheid van zijn bedrijf

Door: Corine Roks Algemeen

RUCPHEN - Hij begon met auto-onderhoud aan huis, maar verhuisde al snel naar de Rucphense Vaartkant in het centrum van Rucphen. Daar runde hij samen met zijn vrouw een garagebedrijf, inclusief pompstation. Eind 1999 verhuisde hij met zijn autobedrijf naar bedrijventerrein De Nijverhei, om daar nog 21 jaar zijn zaak in verkoop en onderhoud van auto’s voort te zetten. Nu, na vijftig jaar, vindt Kees Looijen (73) het tijd worden voor andere leuke dingen. Hierbij het verhaal van een gedreven monteur.

“Het begon in 1970 met een smeerput in mijn garage aan huis, maar officieel zijn we gestart een jaar nadien. In het centrum van Rucphen kwam een loods vrij, ongeveer naast de plek waar nu appartementen worden gebouwd. Daar hebben we ruim 28 jaar een autobedrijf gerund. Tot 1994 met een pomp, door milieueisen zijn we in 1994 met de verkoop van brandstof gestopt. We hebben een mooie saneringsregeling kunnen treffen”, brengt Kees Looijen in vogelvlucht de eerst dertig jaar van zijn bedrijf in beeld. “De pomp, in die tijd een bedieningspomp, was het domein van mijn vrouw. Ik sleutelde in de loods. Naast de verkoop van auto’s konden klanten bij ons terecht voor keuringen, onderhoud, reparaties, en aanschaf van kleine onderdelen. We maakten lange dagen, de pomp moest immers tot in de late uurtjes open zijn. Iets dat overigens ruimschoots werd goedgemaakt met de gezelligheid die het tankstation met zich meebracht”, aldus Looijen.

“Met mijn vijftigste hebben we besloten onze zaak op het industrieterrein voort te zetten. Ik heb nog getwijfeld om alles op te knappen, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor nieuwbouw aan de Struikhei”. Het nieuwe pand bestond uit 250 m2 showroom en 200 m2 bedrijfsruimte. Kees kreeg versterking, door de grootte en de groei van het bedrijf kon personeel niet ontbreken.

Diesel

Een mooie anekdote heeft Kees over de strenge winter van 1984-1985. Het jaar dat Evert van Benthem zijn heroïsche overwinning pakte tijdens de tocht der tochten. “Het rijden op diesel was destijds heel vanzelfsprekend. Dieselolie gaat vlokken als deze heel koud wordt, met als gevolg dat heel wat auto’s door deze extreme kou strandden. Ik heb die winter vele auto’s opgehaald en gerepareerd. Een speciale heater werd gehuurd om alles te ontdooien. Zelfs de kolenboer deed een beroep op deze service, met een vracht vol kolen en petroleum stond hij langs de kant met bevroren brandstofleidingen”. Waarbij Looijen aanvult: “Nu heb je betere diesel en een voorverwarmingssysteem, dat ervoor zorgt dat de brandstof verwarmd de motor bereikt”.

Ambities

Recent heeft Looijen zijn pand op bedrijventerrein De Nijverhei verkocht. “Aan De Bunder Houtambacht, een maatwerkspecialist voor allerlei timmerwerken. Een totaal andere bedrijfstak dan de autobranche. Mijn twee kinderen hebben andere ambities, bedrijfsopvolging was om die reden niet aan de orde”.

Officieel is Kees met zijn bedrijf, Autobedrijf K. Looijen, op 1 november gestopt, maar zijn monteursgereedschap heeft hij nog niet helemaal opgeborgen. Op de plek waar hij ooit met een smeerput begon showt hij zijn Subaru en vertelt vol enthousiasme over de opgeknapte Japanner. “Mijn vrije tijd krijg ik wel gevuld. Ik heb nu meer ruimte voor andere hobby’s als tuinieren en toeren op mijn racefiets”.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief