Foto: Remko Vermunt
AAN DE KEUKENTAFEL

Wouter Koen: ‘Gooi dat in de mix en dan kunnen de gekste dingen gebeuren’

ROOSENDAAL - Een pingpongtafel, een draaitafel, een bokszak en een bar. Nee, het gaat hier niet om een hippe sportschool in de Randstad, maar om creatief digitaal bureau Every Day uit Roosendaal, tevens thuisbasis van Linksome. Bij binnenkomst word je al verrast door een on-Roosendaalse frontdesk. “Dat horen we vaker”, lacht eigenaar Wouter Koen.


Wouter, ik was bijna een afslag te vroeg erop gereden, maar dan kom ik bij jullie onderburen terecht. Een autogarage?

Ja, dat klopt. Een aantal jaar geleden is het in die garage begonnen. Letterlijk tussen de autobanden en de olie, maar we dachten altijd maar zo: Steve Jobs is ooit ook in een garage begonnen. Het heeft ook wel zo zijn charme.

Maar, inmiddels zijn jullie toch naar boven verhuisd?

Ja, dat is nu ongeveer een jaar geleden. We wilde echt een creatieve werkplek wegzetten met aantrekkingskracht voor jong talent in de digitale wereld. Het merendeel vertrekt naar de grote steden, terwijl het ook in Roosendaal kan. Een plek waar we in sessies echt samen met klanten tot de beste ideeën kunnen komen. Dat gaat erg goed, want sinds we deze locatie hebben is het qua klanten, team en projecten alleen maar aangetrokken.

Hoe ben je het vak ingerold?

Dat was best een lange zoektocht. Begonnen met communicatiewetenschappen in Tilburg, daarna overgestapt naar rechtswetenschappen in Rotterdam om vervolgens terug te komen bij hbo-communicatie in Tilburg. Met een verkort traject kwam ik bij de minor Branding terecht en heb ik af kunnen studeren bij TCC (The Communication Company, nu The Fightclub). Daar ben ik echt verliefd geworden op het vak en de bureauwereld. Als ik zo terugkijk denk ik wel dat het vak altijd al in me zat. Ik ben altijd wel creatief bezig geweest en bij spreekbeurten stond ik vooraan.

Wat trok je zo aan?

Allereerst de cultuur. Het vrije gedachtegoed. Werken met een combinatie van creativiteit, techniek en strategie. In een team van jonge, gedreven mensen. Gooi dat in de mix en dan kunnen de gekste dingen gebeuren. Het is de wondere wereld van ideeën. Die je niet alleen kunt bedenken, maar ook echt kunt maken om daarmee de wereld een beetje slimmer te maken. Dat is goud waard.

Inmiddels ben je, samen met Sander Dircken, directeur van zo’n digitaal bureau. Had je dat ooit verwacht?

Nee niet echt. Ik kende Sander al langer, maar voornamelijk van aan de bar bij de Moriaan. Daar ontstond een creatieve klik, iedere donderdag waren we samen om onze ideeën uit te werken. Sander was toen al voor zichzelf gestart en stelde wel eens voor dat ik me bij hem moest aansluiten. Ik wilde eerst meer commerciële ervaring op doen, na een jaar heb ik toch met hem de stap gezet. Het is nu flink gegroeid. We leren elkaar steeds beter kennen, de visie krijgt meer vorm. Sander als visionair met een idee die er vol voor gaat, ik meer de strateeg die stap voor stap kijkt naar een lange termijn. Wat dat betreft is de balans tussen ons ook goed.

Hoe zouden medewerkers jou omschrijven als baas?

Ik word niet graag zo genoemd, we zijn een team met z’n allen. Natuurlijk ben wel benieuwd wat ze zouden zeggen. Wij zijn altijd bezig om elkaar goed te leren kennen, we streven naar high performance teams. We sparren vaak, maar werken ook met persoonlijkheidstesten. Zodoende kennen we ook elkaars valkuilen. We zijn jong, maar raken steeds meer op elkaar ingespeeld. Ik hoop dat ik inspirerend kan zijn, dat ik ze kan motiveren om bepaalde dingen juist wel te doen. Je kan veel meer dan je denkt. Daarnaast denk ik dat ze me wel omschrijven als iemand die weet wat ‘ie wil, iemand die alles kan verkopen en iemand die communicatief sterk is.

Ben je streng?

Ik ben niet streng, maar ik weet wel wat ik wil. Ik wil iedereen het liefst zo vrij mogelijk laten, want dat is voor mij zelf ook heel belangrijk. Om de ruimte te krijgen. Natuurlijk wel met betrokkenheid en gericht op resultaat, want we hebben wel ambities die we willen realiseren. Dat weet iedereen ook die hier komt werken, we zijn voor ons gevoel pas net begonnen en hebben nog een hoop mooie doelen.

Waar wil je over vijf jaar staan?

Ik hoop dat we dan een club hebben van zo’n 20 tot 25 mensen. Allemaal digitale specialisten met een positieve vibe en goede ambitie. Het hoeft niet groter dan dat. Het zou mooi zijn als we op dat punt kunnen werken voor een tiental opdrachtgevers waar we blij van worden. We hebben wel eens tijden gehad dat we zestig opdrachtgevers hadden en dat varieerde dan van een visitekaartje tot een nieuwe webapplicatie. Dat is niet meer te doen, liever goed dan veel. Verder hoop ik natuurlijk dat ons nieuwe kindje Linksome dan het internationale succes heeft waar we naar streven. Alles komt neer op invulling geven aan onze visie: maximale kwaliteit van werken, maximale kwaliteit van leven.

Wat bedoel je daarmee?

Wij zijn meer dan alleen een werkgever. We sporten samen, chillen samen en als we de kans krijgen is het feest. Ik wil dat iedereen uit ons team de dromen die ze hebben ook waar kunnen maken. Zelf wil ik graag overwinteren en werken op afstand, bijvoorbeeld in Indonesië. Daar invulling aan geven moet bij ons gewoon kunnen, die vrijheid moet er zijn. Dat kan alleen met een betrokken team met de juiste gedrevenheid en verantwoordelijkheid. Heb je zelf een goed idee? Bespreek het met ons, we gaan het realiseren. Wil je reizen en werken? Dat kan. Werken moet geen belemmering zijn, maar een manier om je dromen te realiseren. Het lijkt me mooi als we daar naartoe kunnen.

We hadden het al kort over Steve Jobs. Is dat een voorbeeld voor je?

Ik denk dat iedere marketeer ‘Ja’ moet zeggen op die vraag. Hij is het perfecte voorbeeld als het gaat om de perfecte pitch. Hij zorgde ervoor dat mensen drie dagen in een slaapzak voor een winkel gingen liggen voor iets dat andere bedrijven ook kunnen maken. Doe dat maar na, het is echt heel knap wat hij deed. Aan de andere kant vind ik ook dat je niemand op een voetstuk moet zetten omdat we allemaal gelijk zijn.

Laatste vraag alweer: Bij wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?

Iedereen met positieve energie en ideeën is welkom. Tuurlijk heb ik wel een lijstje, maar dat gaat van Kanye West, Sticks en Bob Marley, naar Elon Musk, Richard Branson en Steve Jobs. En vergeet mijn lieve vriendin niet natuurlijk.

 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief