Burgemeester Marjoleiin van der Meer Mohr en Leo Smits.
Burgemeester Marjoleiin van der Meer Mohr en Leo Smits. Foto: FOTO CORINE ROKS

Buurtbemiddeling Rucphen formeel van start

Door: Addo Sprangers Algemeen

RUCPHEN - Met de ondertekening van een convenant is Buurtbemiddeling Rucphen maandagmiddag formeel van start gegaan. Namens de samenwerkende partijen Gemeente Rucphen en woningcorporatie Thuisvester zetten burgemeester Marjolein van der Meer Mohr en Pierre Hobbelen, directeur-bestuurder bij Thuisvester, hun handtekeningen onder het document.

Speciale gast was Leo Smits. Aan deze vrijwilliger werd het certificaat Buurtbemiddeling uitgereikt. “Ik heb mijn cursus Buurtbemiddeling afgerond, deze opleiding is echt een must om als buurtbemiddelaar aan de slag te kunnen. Ook kom je er dan achter of deze functie bij jou past. Als mens ben je vaak geneigd om oplossingen aan te dragen, maar je leert hier om mensen te laten praten. Vaak komen zij dan zelf tot verrassende schikkingen. Mensen willen namelijk niets liever dan in harmonie met elkaar samenleven.” Begin dit jaar is Buurtbemiddeling Rucphen gestart in de gemeente Rucphen. Inwoners kunnen buurtbemiddeling inschakelen wanneer zij een conflict hebben met buren of andere bewoners in de wijk en dat samen niet kunnen oplossen. Buurtbemiddeling is een methode waarin onafhankelijke en speciaal opgeleide vrijwilligers buren helpen om weer met elkaar in gesprek te komen en goede afspraken te maken. Dit werkt het beste bij niet al te ernstige problemen en in een vroeg stadium. Bij Buurtbemiddeling Rucphen hebben de Gemeente Rucphen en Thuisvester zoals gezegd hun krachten gebundeld. Louise Wellens heeft als coördinator een tweejarig contract getekend met genoemde partijen. Zij werkt nauw samen met coördinator Piet Luijkx die in de gemeente Moerdijk en Halderberge bemiddelt. “Vrijwillige buurtbemiddelaars zijn onmisbaar. Bij conflicten is het de bedoeling dat mensen met elkaar in gesprek gaan. Met officiële hulpverleners, bijvoorbeeld politie, loopt de verzoening toch wat stroever, is de ervaring,” geven de coördinatoren Buurtbemiddeling aan. Vijfentachtig procent van de Nederlandse gemeenten biedt buurtbemiddeling aan. Inwoners kennis aanreiken om conflicten zelf op te lossen is hierbij de insteek.

Irritatie
“Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners prettig wonen. In een buurt waar bewoners elkaar gedag zeggen en elkaar een helpende hand bieden, is het fijner en veiliger wonen. Helaas komen burenruzies in de beste buurten voor. Soms door een kleine irritatie die niet uitgesproken wordt,” aldus burgemeester Marjolein van der Meer Mohr. “Buren willen uw woonplezier niet bederven. De buren weten vaak niet eens dat zij storen. Maar als er niet over gesproken wordt, gaat de overlast door. De ervaring leert dat snel actie ondernemen door een vriendelijk gesprek met de buren, erger kan voorkomen. Buurtbemiddeling helpt inwoners om het gesprek met elkaar aan te gaan.”

Werkwijze

Inwoners kunnen zelf rechtstreeks contact opnemen met Buurtbemiddeling. Dat kan door te mailen naar het e-mail adres info@buurtbemiddelingrucphen.nl of door te bellen naar coördinator Louise Wellens via telefoonnummer 06-11068158. De coördinator buurtbemiddeling stelt twee buurtbemiddelaars aan, die het verhaal komen aanhoren. Zij bezoeken ook de andere partij. Vervolgens vindt er op neutraal terrein een gezamenlijk gesprek plaats waarbij de samen bedachte oplossingen schriftelijk worden vastgelegd. Na een paar weken informeren de buurtbemiddelaars hoe het gaat.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief