Ton Bergenhenegouwen (links) en Geert Konings lichten de uitkomsten van de enquête toe.
Ton Bergenhenegouwen (links) en Geert Konings lichten de uitkomsten van de enquête toe. Foto:Corine Roks

‘Sint Janstraat in Sprundel nog steeds discussiepunt’

Door: Corine Roks Algemeen

SPRUNDEL - Herstel van de Sint Janstraat en parkeerplaatsen zonder hoge stoeprand zijn de belangrijkste wensen van bewoners aan de hoofdstraat van Sprundel. Zo luidt de conclusie naar aanleiding van een enquête die vijf initiatiefnemers in september 2021 onder omwonenden hebben gehouden. Geluidshinder, overtreding van de maximumsnelheid, zwaar verkeer en het smalle wegdek werden verder als knelpunten aangekaart.

Drie jaar geleden werd een start gemaakt met een facelift van de Sprundelse hoofdstraat. Bredere trottoirbanden, nieuwe parkeervakken en nieuwe straatverlichting maakten deel uit van deze reconstructie. In twee fasen werd de herinrichting van de weg tussen de Bredasebaan en Rucphensebaan aangepakt. Behalve een mooie straat, moest deze dorpsader vooral verkeersveilig worden ingericht. Na de voltooiing, waarbij een deel zelfs twee keer op de schop ging, blijken omwonenden niet blij met het resultaat. “Zo bleek uit geluiden die ik opving bij het huis aan huis langsgaan voor de contributie van wijkvereniging ’t Aarmend. Een deel van de Sint Janstraat valt onder deze wijk,” geeft Geert Konings aan. Ook eigenaar van het pand op de hoek Sint Janstraat-Schuurkerkstraat, Ton Bergenhenegouwen, uitte zijn kritiek. “Scheuren in dit pand door het verkeer dat gebruikmaakt van de Sint Janstraat. Deze kwestie is al eerder onder de aandacht geweest bij de gemeente. Door het Rijk werd destijds geld beschikbaar gesteld voor onderzoek en herstel, de eerste pot was bedoeld voor het Oostelijk deel. Twee onderzoeksbureaus hebben zich hierover ontfermd, slechts enkele woningen kwamen in aanmerking voor schadeherstel.”

Enquête

Samen met vier medestanders kwam het plan voor een enquête ter sprake. De heren voegden de daad bij het woord, bij 140 adressen aan de Sint Janstraat lag er medio september een enquête op de deurmat. “Waarvan we er 83 ingevuld retour kregen. De kritieken hebben vooral betrekking op de inrichting van de parkeervakken met hun hoge stoepranden. Vanuit het Oostelijk deel, waar een maximale snelheid van 50 km per uur geldt, kwamen opvallend veel klachten over hardrijders, scheuren aan de panden door vrachtverkeer, en de breedte van de weg. Stankoverlast vanuit het riool werd ook genoemd,” geeft Bergenhenegouwen aan. “Het randje langs het fietspad werd meermaals betiteld als onveilig, hierover is al de nodige commotie geweest. De groene aankleding werd als zeer positief ervaren,” vat Ton de uitkomst beknopt samen. Om de bevindingen kracht bij te zetten hebben de initiatiefnemers een telling verricht. Konings hierover: “Op een doordeweekse dag passeerden er in een half etmaal: 4.600 auto’s, 47 vrachtwagens, 9 landbouwmachines en 117 werkbussen. Uit de geluidsmeting bleek dat het gemiddelde rond de 85 decibel lag terwijl de landelijke norm voor dorpskernen maximaal 48 decibel bedraagt.” De resultaten hebben inmiddels de politiek bereikt. “De uitkomsten hebben we zowel naar de gemeenteraad als naar het college gestuurd. Via een politieke partij hebben we deze kwestie zelfs op de agenda van de raadscommissie Economie, Ruimtelijke Ordening en Milieu (EROM) gekregen”, aldus de initiatiefnemers. “De resultaten worden vandaag door een van ons toegelicht tijdens deze raadscommissie. Dat stemt ons hoopvol.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief