Foto: Pixabay

Inwoners gemeente Rucphen tevreden over ondersteuning Wmo

  Algemeen,Nieuws

RUCPHEN - Inwoners uit de gemeente Rucphen zijn tevreden over de ondersteuning die zij ontvangen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vooral de contacten met de Wmo-consulenten ervaren de cliënten als positief en prettig.


Dat blijkt uit het onderzoek dat de Gemeente Rucphen heeft laten uitvoeren door I&O Research. De resultaten wil zij gebruiken om, om waar mogelijk, de ondersteuning nog verder te verbeteren.

Cliëntervaringsonderzoek

De Gemeente Rucphen voerde in april 2019, conform haar wettelijke verantwoordingsverplichting, een cliëntervaringsonderzoek uit om inzicht te krijgen in de (effecten van) hulp en ondersteuning van Wmo-cliënten binnen de gemeente. De doelgroep van het onderzoek wordt gevormd door cliënten die (in 2018 in het kader van de Wmo) van de gemeente een individuele maatwerkvoorziening ontvangen.

Resultaten

"Het gaat dan om begeleiding, huishoudelijke ondersteuning, rolstoelen en vervoers- en woonvoorzieningen" licht wethouder Suzanne Breedveld toe. "Door dit onderzoek weten we hoe inwoners de ondersteuning ervaren en wat er eventueel nog beter kan. 78% vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed. En 80% is van mening dat hij/zij zich beter kan redden door de geboden ondersteuning. Dat zijn toch mooie resultaten", vindt ze.

Respons

 In totaal ontvingen 646 cliënten een uitnodigingsbrief met het verzoek om deel te nemen aan het onderzoek. In totaal 345 cliënten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Dit is een respons van 53%.

Positief

Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid positief is over hoe de Gemeente Rucphen omgaat met de hulpvraag van de cliënt. Volgens wethouder Suzanne Breedveld voelen cliënten zich serieus genomen. " Dat geldt voor maar liefst 83% van de gesprekken. Daar zijn we blij mee. In het gesprek kijkt onze Wmo-consulent samen met de cliënt naar een oplossing voor de hulpvraag. Persoonlijke aandacht en begrip tonen is belangrijk. En dat doen onze consulenten. De reden waarom mensen hulp zoeken is vooral het niet meer aankunnen van het huishouden, gevolgd door vervoersproblemen".

Cliëntondersteuning

Ruim een derde van de Wmo-cliënten is bekend met de mogelijkheid tot onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit aandeel is sinds 2017 stabiel, maar ligt iets lager ten opzichte van 2016. Dit geldt ook voor de inzet van een cliëntondersteuner bij het (keukentafel)gesprek: 13% neemt deze mee naar het gesprek (in 2017 was dit 12%).

Keukentafelgesprek

Minder cliënten dan in 2017 hadden het afgelopen jaar een (keukentafel)gesprek met een medewerker van de gemeente Rucphen. Men is positief en geeft een 7,1 voor dit gesprek. Dit is een hoger gemiddelde dan een jaar eerder (6,8). Een steeds kleinere groep is ontevreden: in 2018 geven minder Wmo-cliënten een onvoldoende (16% versus 24%). Cliënten waarderen vooral de manier waarop geluisterd wordt en de deskundigheid van de medewerker.



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715202409&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/rucphen&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

FOTOSERIES



DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief