Afbeelding

Rabobank Clubkas Campagne: 75.000 euro voor verenigingen in De Zuidelijke Baronie

Bedrijvig Nieuws

RUCPHEN - Verenigingen en stichtingen zijn belangrijke bouwstenen voor de leefbaarheid in lokale gemeenschappen. De Rabobank voelt zich onderdeel van deze gemeenschappen en wil bijdragen door te participeren, verbinden en stimuleren. "Daarom ondersteunen wij het lokale verenigingsleven, vrijwilligerswerk, sport, cultuur" zegt directievoorzitter Walter van Dinther van Rabobank De Zuidelijke Baronie. "Het past bij ons van oudsher, als coöperatie."

Naast donaties en sponsoringactiviteiten die de Rabobank al doet, is besloten een nieuwe actie te starten in 2016: de Rabobank Clubkas Campagne. "Circa 1200 verenigingen en stichtingen zijn klant van onze bank en ongeveer 700 voldoen aan de criteria voor deelname." De ledenraad van de bank heeft besloten dit jaar 75.000 euro, een deel van het coöperatief dividend, beschikbaar te stellen aan verenigingen in de Rabobank Clubkas Campagne. Via de website www.rabobank.nl/dzb of rabo.nl/dzb/rcc2016 zijn informatie en voorwaarden te vinden. Kort samengevat moeten verenigingen en stichtingen die graag een deel van de Rabobank Clubkas Campagne pot willen hebben, eerst kijken of zij voldoen aan de criteria. Een vereniging moet uiteraard bij deze bank klant zijn, en zich inzetten voor de lokale gemeenschap. Fundraising of zakelijke verenigingen vallen bijvoorbeeld buiten de boot, net als grote gesponsorde activiteiten. Tot 1 maart kan men zich aanmelden via de site. Op dinsdagavond 16 februari wordt in het kantoor in Baarle-Nassau een extra informatiebijeenkomst voor (potentiële) deelnemers gehouden van 19.00 tot 20.00 uur. "Verenigingen worden uitgenodigd om zich actief te profileren naar de rest van de gemeenschap. Hun eigen trots uitstralen, laten zien wat ze doen. Zij zorgen voor een vitale én leefbare lokale gemeenschap!"

Stemmen In april (6 t/m18 april) kan er dan gestemd worden door alle leden van de Rabobank. Ieder lid mag vijf stemmen uitbrengen; op één vereniging mag men maximaal twee stemmen uitbrengen. Aan het eind van de stemronde wordt het geld verdeeld op basis van het aantal stemmen dat een vereniging of stichting heeft gekregen. Alle leden krijgen een brief met een persoonlijke stemcode; er kan uitsluitend digitaal gestemd worden.

Kennisworkshops De Rabobank Clubkas Campagne is elders in Nederland bedacht door een Rabobank en landelijk verder overgenomen. "Wij hebben dit concept snel omarmd, omdat in dit werkgebied, in kleine lokale gemeenschappen de impact voor verenigingen enorm is. Zij hebben ondersteuning nodig, niet alleen met geld. Vorig jaar hebben we ook kennisworkshops georganiseerd. Verenigingen en stichtingsbesturen konden er informatie krijgen en ervaringen uitwisselen: samen kijken naar oplossingen voor vraagstukken, waar ze allemaal mee te maken hebben. Het was een groot succes dat volgend jaar zeker vervolg krijgt" aldus Walter van Dinther.

Winnaars De Actie Wereldidee die de Rabobank al jaren heeft blijft bestaan; dat moet gezien worden als een doorlopende vorm van ondersteuning. En ook andere sponsoring en donaties van de Rabobank blijven gehandhaafd. "Dit is een verbetering, een vernieuwing, extra naast de dingen die we al doen. Wij hebben aan de leden gevraagd waar behoefte aan was, waar we konden uitbouwen. Een werkgroep vanuit de ledenraad geeft mee inhoud en vorm aan deze actie: zij bewaken dat we een stabiele partner zijn en blijven voor verenigingen en stichtingen. Maar zorgen er ook voor dat we als bank de ondersteuning af blijven stemmen op de tijd van nu én straks. Het is de eerste keer dat wij de Rabobank Clubkas Campagne doen. We bekijken het effect, stippelen daarop ons beleid uit. Wij investeren hiermee in verenigingen en stichtingen. Grijp je kans als vereniging of stichting: het is een wedstrijd met alleen maar winnaars!"

Op de foto: De werkgroep uit de ledenraad van de Rabobank, die meedenkt over de Clubkas Campagne v.l.n.r. Bart Poppelaars, Willem Koekkoek, Karin Bakker-Smeijers, Piet van Riel en Cees Thielen (Frans Laurijssen ontbreekt op de foto).



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief