Marco van 't Hof.
Marco van 't Hof. Foto: Gertrude Snoei

Aan de Keukentafel met Marco van ‘t Hof: ‘Genieten moet je niet uitstellen tot je pensioen’

Door: Gertrude Snoei Algemeen

Vroeger wilde hij brood- en banketbakker worden. Marco van ‘t Hof heeft een horeca-opleiding gedaan, maar rolde uiteindelijk de wereld van het aluminium in. Wel bleef hij van lekker eten houden, dus staat hij na het werk vrijwel dagelijks in de keuken om een heerlijke maaltijd klaar te maken.

In 1984 ging je aan de slag bij je vader. Werken jullie op dezelfde manier?

“Nee, ik lijk meer op mijn moeder. Mijn vader was een bikkelharde zakenman. Hij was ook dag en nacht aan het werk. Ik hou zelf ook van ondernemen, maar focus op het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten. Ik zeg wel waar het op staat en ben soms te impulsief. Als ondernemer ben je altijd met je bedrijf bezig, maar ik ben ook van mening dat het leven niet alleen uit werken bestaat. Ik ben ook graag bij mijn gezin. In 2000 is mijn vader gestopt met werken. Daarna ben ik met mijn zwager, zus en vrouw verder gegaan. Mijn zwager en zus zijn sinds juli 2019 met pensioen. Momenteel run ik het bedrijf samen met Bianca, mijn vrouw. Het familiebedrijf bestaat ondertussen al bijna veertig jaar. We hopen nog vele jaren hieraan toe te mogen voegen. Dat is ons doel.”

Is het te doen met z’n tweeën?

“In de afgelopen jaren trokken we de kar altijd met z’n vieren. Nu we samen zijn, hebben we sommige zaken anders georganiseerd en gedigitaliseerd om tijd te winnen die weer ingevuld kan worden. Momenteel is het heel erg druk in onze branche. Natuurlijk hebben we onze trouwe medewerkers. Iedereen werkt fijn mee en we maken mooie projecten. Samen moeten we het doen! Naast de drukte hebben we de laatste twee jaar veel meegemaakt, ook in onze persoonlijke sfeer. En dat ging bij ons niet in de koude kleren zitten. Het is heftig, maar het gaat goed.”

Wat vind je het mooiste aan het ondernemerschap?

“Het opbouwen en onderhouden van relaties. Het leuke is dat we veel verschillende klanten en opdrachten hebben, van kleine tot grote projecten. Ik zit heel graag met mijn klanten rond de tafel. Allereerst maken we natuurlijk kennis. Daarna praten we over wat ze wensen en geef ik advies. Ik verkoop geen praatjes, maar houd van eerlijkheid en ben transparant. We maken een prijs die past bij onze prijs-kwaliteitsverhouding. Een rondje door onze keuken, zoals ik de werkplaats noem, wordt ook altijd zeer gewaardeerd door onze klanten.”

Wat is volgens jou het grootste verschil met zakendoen vroeger en nu?

“Als ik mijn ziel en zaligheid ergens in stop, verwacht ik er wat voor terug. En dat was vroeger normaal, maar die loyaliteit zie je steeds minder. Hoeveel kerstkaarten krijg je tegenwoordig nog? Contacten worden vluchtiger. Het moet allemaal snel, snel, snel. Ook zit iedereen meer achter de computer of op hun telefoon. Zelf hechten we nog veel belang aan relaties en service bij zowel leveranciers als klanten. Ik neem er ruim de tijd voor en heb er honderd procent mijn aandacht bij. Ik zou het best binnen een uur kunnen regelen, maar meestal zijn we twee uur kwijt. De prijs is niet belangrijk dan, wel een goed gevoel. Onze ouderwetse manier van werken wordt gelukkig gewaardeerd. Via via worden zulke verhalen doorverteld. Klanten komen van heinde en verre om dit te ervaren.”

Welke eigenschap moet je als ondernemer volgens jou niet hebben?

“Geen negen-tot-vijf-mentaliteit. Je bent eigenlijk nooit klaar. Er zijn altijd dingen die nog moeten gebeuren of waar je van wakker ligt. Als je daar niet tegen kunt, moet je geen ondernemer worden. Tegenwoordig wordt wel verwacht dat je altijd bereikbaar bent, maar 24/7 vind ik persoonlijk te veel.”

Hoe ben jij als werkgever?

“We hebben jongens in de zaak die al meer dan twintig jaar in dienst zijn. Ook de anderen werken er al jaren. Dat is een teken. Ik denk dat wij heel goed zijn voor onze jongens. Ik wil het ook graag met z’n allen doen. Binnenkort gaan we weer investeren in nieuwe machines. Die gaan we, samen met de jongens die ermee werken, uitzoeken in de fabriek. Wij kopen die machines samen, niet alleen ik. Wat ik het moeilijkste vind aan ondernemen is communiceren. Ik heb het op een bepaalde manier in mijn hoofd en het liefst zou ik willen dat iedereen zo denkt. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Er moet over gepraat worden.”

Staan er al opvolgers klaar?

“Mijn dochter is mondhygiëniste en mijn zoon is pricing analyst bij Lamb Weston. Ik heb ze altijd aangespoord om te gaan doen waar ze blij van worden. Ik zou mijn kinderen niet dwingen om bij ons in het bedrijf te werken, maar als ze het willen, zou het leuk zijn. Aluminium was niet mijn passie, maar dat is het wel geworden. Het vak is prachtig!”

Met wie zou jij graag aan de keukentafel willen zitten?

“Met mijn schoonvader die mijn tweede passie deelde; koken. Omdat hij zo plotseling uit ons leven is verdwenen, nu ongeveer anderhalf jaar geleden, en ik geen afscheid heb kunnen nemen, zoals ik dat van mijn vader wel heb kunnen doen. Een gemis.[n]

Naam:
Marco van ‘t Hof (55)

Bedrijf:
Van ‘t Hof Aluminium BV

Functie:
Eigenaar

Getrouwd met:
Bianca

Kinderen:
Zoon Colin en dochter Esmee

Hobby’s:
- Marco heeft een passie voor koken. Hij staat bijna elke dag in de keuken. In de zomer steekt hij ook graag de barbecue aan. Met drie van zijn vrienden - die deze passie delen - sparen ze elke maand een bedrag om één keer per jaar samen in een sterrenrestaurant te genieten.
- Hij houdt van een lekkere gin-tonic. Er staan meerdere mooie flessen in een speciale kast.
- Een balletje slaan vind hij ook leuk, daar kan hij zijn ei in kwijt. Het is niet het doel, maar tijdens het golfen wordt er op een laagdrempelige manier zaken gedaan.

Marco van 't Hof


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief