Centrummanager Maikel Gijzen wil Steenbergen op de kaart zetten
<p>Maikel Gijzen: &lsquo;Het is ook belangrijk om je als stad en als centrum te blijven onderscheiden als een plek waar het prettig en aangenaam verblijven is&rsquo; </p>

Maikel Gijzen: ‘Het is ook belangrijk om je als stad en als centrum te blijven onderscheiden als een plek waar het prettig en aangenaam verblijven is’

(Foto: Will Rombouts)

Centrummanager Maikel Gijzen wil Steenbergen op de kaart zetten

STEENBERGEN - Het stadshart van Steenbergen nieuw leven inblazen en ervoor zorgen dat inwoners en ondernemers trots op hun stad kunnen zijn. Dat is in een notendop de klus waaraan centrummanager Maikel Gijzen hard aan werkt sinds zijn aanstelling tweeënhalf jaar geleden.


Hij doet dat niet alleen, zo maakt hij duidelijk. “Alles gebeurt in nauwe samenwerking met de Gemeente Steenbergen en ONS Steenbergen. Als ‘oliemannetje’ probeer ik zaken voor elkaar te krijgen en het centrum van Steenbergen een impuls te geven door beide partijen hierbij te betrekken. In de zomer van 2018 ben ik begonnen met de uitvoering van het centrumplan ‘Vitaal Hart van de Stad met sterke Toegangspoorten’. Belangrijk geweest hierbij is de ontwikkeling van de traditionele winkeliersvereniging Retail Platform Steenbergen (RPS) naar de volwaardige ondernemersvereniging Ondernemers Netwerk Stadshart (ONS) Steenbergen, waarin horeca, retail en diensten zijn vertegenwoordigd.”

Kruisbestuiving

“Daarbij is het accent verlegd en verbreed,” vervolgt hij. “In de toekomst moet het in het centrum van Steenbergen vooral gaan om ontmoetingen. Mensen moeten redenen hebben om naar het centrum te komen, of het nu gaat om een bezoek aan kapper, terras of winkel. Als iemand eenmaal in het centrum is, waar verschillende bezoekmotieven samenkomen, is de kans op kruisbestuiving ook groter. Hij of zij zal ook elders in het centrum sneller geld uitgeven. Vanuit het Ondernemersfonds, dat wordt gevuld met de opbrengsten van de reclamebelasting, worden de plannen met het centrum verwezenlijkt. Zo zijn en worden er onder andere de nieuwe sfeerverlichting, bloembakken en nieuwe geluidsinstallatie mee betaald. Op de achtergrond zijn we al bezig met activiteiten en evenementen die we kunnen houden zodra er weer iets meer mag van de overheid. Hierbij worden de ondernemers nauw betrokken. “In dit opzicht staat minder het kopen centraal, maar wederom de ontmoeting, die gekoppeld is aan een bepaald belevingsthema. De beleving zorgt vervolgens voor kassa-aanslagen. Als er bijvoorbeeld met een programma rondom Valentijnsdag of Hemelvaartsdag iets te beleven valt in het centrum van Steenbergen, zijn mensen ook bereid om er geld te spenderen.”

Identiteit

De ontwikkeling van de eigen identiteit van ONS Steenbergen draagt hieraan volgens Maikel Gijzen in belangrijke mate bij. “Haar logo zie je ook terug in de armaturen van de nieuwe sfeerverlichting waar veel positieve reacties op zijn ontvangen. Het zorgt voor herkenbaarheid en saamhorigheid, een gevoel van samen de schouders eronder zetten. Het is ook belangrijk om je als stad en als centrum te blijven onderscheiden als een plek waar het prettig en aangenaam verblijven is. Met de aanschaf van het gezamenlijke terras op de Markt in Steenbergen, een unieke actie van de Gemeente Steenbergen in Nederland, heeft zij overduidelijk haar nek uitgestoken. Afgelopen zomer heeft het terras in een proefopstelling gedraaid, maar het zorgde al wel voor meer reuring in het centrum. De opzet kan nog verder verbeterd worden; dit hangt onder andere samen met de samenwerking tussen ondernemers, maar vooral ook de komst van nieuwe ondernemers, die toegevoegde waarde hebben ten opzichte van het bestaande aanbod. In overleg met de ondernemers en de gemeente is de ontwikkeling en profilering van de Markt de komende jaren dan ook een belangrijk thema.”

Compact

Een andere, belangrijke opgave is de realisatie van een compacter en leefbaar centrum. Gedachte hierachter is dat als je alle ontmoetingen dichter bij elkaar hebt, er ook meer kans is op kruisbestuiving. “Hoe groter de loofafstand tussen voorzieningen, hoe minder verschillende functies van elkaar kunnen profiteren. Daar gaan we versneld werk van maken,” aldus Maikel Gijzen. “Ondernemers die dichter bij elkaar zitten, versterken elkaar. Bovendien trekt het bezoekers aan.” Zeker zo belangrijk noemt hij de herontwikkeling van plekken in het centrum waar nu nog sprake is van voornamelijk, grotere leegstaande panden. “We denken hierbij aan combinaties van wonen en ondernemen, waarbij de huidige panden deels worden opgeknipt in kleinere en - gezien de vraag in de huidige markt - ook beter betaalbare commerciële units. Extra woonruimte betekent daarnaast meer inwoners in het centrum, die op hun beurt weer extra koopkracht met zich meebrengen.”

Overleven

“Het zijn daarbij roerige tijden,” besluit Maikel Gijzen. “Vele centrumgebieden, waaronder het centrum van Steenbergen, bevinden zich in zwaar weer door de ingestelde lockdown. Het is voor ondernemers dan ook letterlijk overleven. Het beeld is daarbij enorm divers. Sommige winkels mogen immers vanwege het noodzakelijke karakter open blijven, anderen moesten helaas de deuren sluiten. Desalniettemin zijn gelukkig vele ondernemers ook inventief om via onder andere bezorgen consumenten te blijven bedienen, zoals de horeca al langer doet. Het is te hopen dat we snel weer vooruit kunnen kijken om samen te werken aan herstel en een vitaal stadshart.”

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief