‘Afhaalmogelijkheid winkel? Mijn omzet zal er niet de helft mee omhoog schieten’
<p>De nieuwe afhaalfunctie voor niet-essenti&euml;le winkels gaat gepaard met strenge regels. &nbsp;</p>

De nieuwe afhaalfunctie voor niet-essentiële winkels gaat gepaard met strenge regels.  

(Foto: Christel Schiphorst)

‘Afhaalmogelijkheid winkel? Mijn omzet zal er niet de helft mee omhoog schieten’

STEENBERGEN - Niet-essentiële winkels zijn al sinds half december gesloten, maar krijgen er vanaf 10 februari wel een mogelijkheid bij. Vanaf die datum is het toegestaan om bestellingen af te halen bij lokale winkels. Of het veel effect zal hebben? “Het is natuurlijk een extra mogelijkheid om iets te verkopen, maar daar zal mijn omzet niet de helft mee omhoog schieten,” verwacht Audrey Jongmans, eigenaresse van damesmodezaak TOF & Trendy.


Grote versoepelingen van de coronamaatregelen zijn niet mogelijk nu de Britse coronavariant voor een onvermijdelijke derde golf gaat zorgen. Maar omdat de risico’s van een afhaalfunctie voor winkels beperkt zijn, kan die kleine ‘versoepeling’ wel worden doorgevoerd. De nieuwe afhaalfunctie gaat wel gepaard met strenge regels. Zo moet er minimaal vier uur zitten tussen het doen van de bestelling en het afhaalmoment en moet de klant een tijdslot krijgen. Ook mogen klanten hun bestelling niet ín de winkel afhalen. Het afhalen moet aan de deur gebeuren, en de klant moet alleen komen.

Belletjes

Inge Kats, van Kats Rijwielen in Dinteloord, noemt het lastig om te beoordelen of de laatste versoepeling veel zoden aan de dijk zal zetten. “Dat zal per branche verschillen. Ook de grootte van het bedrijf zal van invloed zijn op het wel of niet rendabel zijn van een afhaalpunt. Elke versoepeling is positief. Het is toch weer een stapje in de richting van de normale situatie. Voor ons is het fijn dat de klanten hun fietsen weer mogen afhalen. Maar op een dorp is het misschien toch anders dan in de stad. Ik krijg volop belletjes van klanten. Als je open bent, heb je het druk. Ik verkoop nu bijvoorbeeld ook snowboots en rij nu zelf rond om ze te bezorgen. Dan wacht ik tot de klant heeft gepast, en wat niet goed is, neem ik mee terug. De klanten zijn blij met de service. Ik denk echter niet dat ik meer belletjes ga krijgen bij afhalen. Wat dat betreft ben ik er niet van overtuigd dat afhalen in ons geval veel meerwaarde biedt.”

Bewust

Veel mensen zijn er zich zeer bewust van dat het lokale ondernemersbestand op een goed niveau moet blijven, weet de voorzitter van ondernemersvereniging Dinteloord Winkeloord. “Dat is tijdens de eerste lockdown al gebleken. Er is veel oog voor de ondernemers in eigen dorp. ‘Ik koop hier wel een cadeautje’, zeggen ze. Mensen kopen bewust lokaal. Ook de horeca hier wordt gesteund. Toch zou het fijn zijn als alles weer gewoon open kon.”

Passen

Dat laatste zou Audrey Jongmans, eigenaresse van damesmodezaak TOF & Trendy in Steenbergen, zeer welkom zijn. “De nu toegestane afhaalmogelijkheid is natuurlijk een extra mogelijkheid om iets te verkopen, maar daar zal mijn omzet niet de helft mee omhoog schieten. Dat een klant een bestelling vier uur van tevoren moet doorgeven, vind ik ook apart. ‘Wie heeft dit nu weer verzonnen?’ denk ik dan. Kijk, als je een fles koelvloeistof nodig hebt of iets van de Blokker, zal het allemaal niet zo’n punt zijn. Je haalt het product op en bent weer weg. Maar kleding moet je passen en dat moet nu thuis. De shoppende klant koopt. Die ziet in de winkel een leuke trui en koopt er meteen ook een nieuwe riem bij of een leuk jasje. Dat is online niet het geval. Nu breng ik een bestelde broek even langs. Ik denk dat die service straks ook wel voortgezet gaat worden. Het gaat misschien niet allemaal om grote bedragen, maar je moet jezelf als ondernemer laten zien en service bieden. Het gaat erom dat de klant jou straks ook weer weet te vinden. Gelukkig merk ik wel dat veel klanten bewust lokaal kopen. Ze gunnen het ons en gaan eerst bij ons kijken.”

 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief