Jeroen Hensen: 'Ik ben heel dankbaar voor het feit dat ik zo veel vakmensen in mijn netwerk heb'
Jeroen Hensen: 'Ik ben heel dankbaar voor het feit dat ik zo veel vakmensen in mijn netwerk heb' Foto: Gertrude Snoei
AAN DE KEUKENTAFEL

Jeroen Hensen: ‘Ik kan niet stilzitten’

Door: Gertrude Snoei Algemeen

Toen Jeroen bij Philip Morris werkte als onderhoudsmonteur, had hij daarnaast ook tijd en ruimte om iets voor zichzelf te starten. Het begon tien jaar geleden met een uit de hand gelopen hobby. De eigenaar van Dakraam Steenbergen had toen nooit kunnen bedenken dat hij nu al jarenlang specialist in dakramen zou zijn. Hij geeft advies, verkoopt en monteert Velux dakramen.



Waarom dakramen?
“Ik zag daar iets in. Jaren geleden waren we bezig met het huis van mijn broer en ik kocht via Marktplaats een raam in. Dat vond ik wel interessant, ik dacht: ‘misschien zit daar handel in’. Vanaf toen ging het balletje een beetje rollen. Ik ging ramen inkopen, en kreeg steeds meer leveranciers en verdiende erop door ze te verkopen. Het werd langzaam steeds groter en toen kwam als snel de vraag ‘kun je ook monteren’? Dat kon ik niet, maar ik had een goeie vriend met een timmerbedrijf die dat wel kon. Vanaf dat moment ging hij regelmatig mee om te monteren. Toen de opdrachten toenamen, ging ik dat zelf ook leren. Eerst kreeg ik klanten ver uit de buurt en later steeds meer in deze regio. Als ik wat had verdiend, stak ik weer een groot deel van dat geld in de zaak. We bleven groeien en op den duur bouwde ik een kleine showroom, zodat we mensen ook wat konden laten zien. Ondertussen is deze eigen zaak echt mijn kindje. Het staat eigenlijk op één, maar het mag niet op één staan.”

Wat moet er dan op één staan?
“Mijn eigen gezin moet op één staan. Dat lukt niet altijd, vooral niet doordeweeks. Maar dat is het lastig met een eigen bedrijf. Het is mijn passie. Ik maakte van mijn hobby mijn beroep en ben er keihard voor gegaan. Ik heb daardoor ook dieptepunten gekend, maar ben er sterker door geworden. Ik ben momenteel volgepland tot ver in het voorjaar van 2022. Aan de ene kant is dat een luxe, maar aan de andere kant is het ook nodig om af en toe pas op de plaats te maken en tijd te maken voor mijn vrouw en kinderen. Ik heb ook altijd gezegd dat ik om vijf uur thuis ben en lukt me nog steeds. Ook probeer ik de vakanties vrij te houden. Toch is het voor mij soms moeilijk om dat ‘zakelijke’ en ‘efficiënte’ uit te zetten. Dat is niet altijd goed, maar het zit in me. Ik kan niet stilzitten, ook niet in mijn vrije tijd. Het blijft altijd oppassen voor mij dat het privé niet te veel doortrekt.”

Hoe voel je dat het te veel voor je wordt?
“Mijn lichaam geeft dat dan aan als het voor mij genoeg geweest. Dan moet ik op gaan passen.”

Je geeft aan dat jouw bedrijf hard gegroeid is. Heb je nooit gedacht om personeel te nemen?
“Wel aan gedacht, maar nooit gedaan of gedurft. Ik heb al tien jaar een goede samenwerking met Timmerbedrijf Witvliet en daar ben ik heel blij mee. Eigenaar en vriend Arco kreeg steeds grotere klussen, groeide hard en daar kwam ook steeds meer personeel. Ook de samenwerking met die andere jongens pakte goed uit. Met een deel van die club gaan we ook elk jaar op wintersport. Ik ga zelf geen andere activiteiten opzoeken, maar houd me bij de dakramen.”

Je blijft bewust specialist?
“Ja, ik zou best nog wat kunnen leren, maar heb genoeg werk in de dakramen. Ik vind ook dat iedereen moet doen waar hij goed in is, ofwel ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Ik ben heel dankbaar voor het feit dat ik zo veel vakmensen in mijn netwerk heb. Doordat we een goede samenwerking hebben kunnen we op elkaar bouwen. Daardoor kan ik mijn werk goed doen en kwaliteit blijven geven. Ik haal ook veel inspiratie uit die groep mensen om me heen. Daarnaast leer ik veel van eerdere ervaringen.”

Wat vind jij belangrijk richting klanten?
“Blijven praten. Altijd. Ook als er iets mis gaat of producten niet op tijd binnen zijn. Andere belangrijke punten vind ik netheid, eerlijkheid en op tijd zijn. Ik hou me aan mijn woord en geef eerlijk advies. Het juiste product op de juiste plaats. Ik doe er alles aan om mijn klanten een goed gevoel te geven en het vertrouwen te winnen. Wel heb ik gemerkt dat ik niet iedereen tevreden kan houden, ook al doe ik mijn best. Vroeger lag ik er wakker van als we er samen niet uit kwamen, maar tegenwoordig word ik er niet meer zenuwachtig van. Soms pas je gewoon niet bij elkaar.”

Lig je nog wel eens ergens anders wakker van?
“Nee, maar ik vind het wel fijn als alles onder controle is. Ik ben continu aan het denken voor mijn bedrijf. Maar wakker liggen? Nee, niet echt.”

Wat is jouw visie voor de toekomst?
“Ik ben dik tevreden hoe het nu gaat en hoef niet groter te worden. Ik wil streven om deze lijn vast te houden en continu deze goede kwaliteit en klantentevredenheid te behouden. Een toekomstplan is wel om mijn pand te gaan renoveren, zodat het een mooiere uitstraling krijgt.”

Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
“Met Shirley Nuijten van Schoonheidsinstituut Jasmijn uit Steenbergen. Ik heb veel bewondering voor deze onderneemster.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief