De top 3 uit de Rabobank Clubkas Campagne bij TV Steenbergen
De top 3 uit de Rabobank Clubkas Campagne bij TV Steenbergen (Foto: Claudia Koole)

482 organisaties blij gemaakt met Rabocheques

  Sport en Vereniging

Er zijn maar liefst 51.045 stemmen uitgebracht voor de Rabobank Clubkas Campagne


STEENBERGEN - In het clubgebouw van Tennisvereniging Steenbergen mochten vertegenwoordigers van honderden organisaties samenkomen om geldcheques in ontvangst te nemen van de Rabobank Clubkas Campagne. Het clubgebouw zelf was veel te klein om alle genodigden te huisvesten. Dankzij de zomerse temperaturen kon men buiten staan. Er werd 150.000 euro verdeeld over 482 organisaties die zich hadden opgegeven. De nummer één gaf nog een jubileum prijs voor in 2019.

Degenen die vroeg waren gekomen naar de Tennisvereniging Steenbergen, die naast het zwembad De Knotwilg ligt, waren verzekerd van een zitplaats. Het overgrote deel had een staplaats, zowel binnen als buiten. Het was dan ook dringen geblazen tijdens de verdeling van de 150.000 euro die de Rabobank beschikbaar stelt aan verenigingen en stichtingen in het gebied Zuidwest-Brabant. 482 organisaties hadden zich opgegeven. Voordat de cheques werden uitgereikt vond er eerst een intro plaats door Rabobankmedewerker Rick Roovers en de sportcoaches van Steenbergen, Ivo Boluyt en Lieke van Dongen.

Begeleiding

Deze sportcoaches spreken namens gemeente Steenbergen. Lieke van Dongen: "We gaan voor een betere, sportieve en gezonde gemeente. Wij zijn ervoor om verbindingen te leggen met organisaties." Tijdens hun toespraak wordt het al snel wat rumoerig onder de grote groep mensen die wil weten welke cheques zij mee naar huis mogen nemen, maar ze moeten nog even geduld hebben. Ivo Boluyt: "We willen het aanbod in Steenbergen zichtbaar maken. Sjors Sportief is hier een voorbeeld van." Bij dit initiatief gaan verenigingen naar scholen toe en vice versa. Voor de begeleiding zijn er de sportcoaches die aangesproken mogen worden.

Sportactiviteiten

Dat het nog niet tot een megasucces heeft geleid, blijkt uit deelname die geleidelijk afneemt vanaf groep zes op de basisschool. "Kinderen krijgen dan andere interesses. Maar het is belangrijk dat verenigingen weten dat ze zich kunnen inschrijven voor Sjors Sportief. Eén keer per jaar kan men zich inschrijven. Dat gebeurt ieder jaar in januari", laat Lieke van Dongen weten. Dat de sportcoaches actief zijn, blijkt uit andere cijfers. Er worden 81 naschoolse sportactiviteiten per jaar georganiseerd, er worden gymlessen aan 75 klassen gegeven en voor senioren is er een valpreventie die 30 lessen per jaar inhoudt. Ook is er een project dementievriendelijke gemeente. Eenieder die betrokken wil worden bij Sjors Sportief of andere activiteiten van de coaches, kan zo binnenlopen bij Vraagwijzer in Steenbergen.

Verdeling

Nadat de sportieve cijfers voor jong en oud bekend zijn gemaakt, neemt Rick Roovers nogmaals het woord om de Rabocheques uit te gaan reiken. Nu wordt het spannend. De top 10 wordt opgenoemd. Dit zijn de organisaties: 10. Mannenkoor ABS met 467,46 euro, 9. Zonnebloem Steenbergen/Welberg met 488,04 euro, 8. VV Steenbergen goed voor 511,56 euro, 7. Scouting Steenbergen krijgt een cheque van 520,38 euro, 6. KBO Steenbergen 567,42 euro, 5. Volharding Steenbergen ontvangt 579,18 euro, 4. Stichting Karnaval Steenbergen 590,94 euro, 3. SC Welberg mag 667,38 euro mee naar huis nemen, 2. Sportvereniging Diomedon ontvangt 882,00 euro en op nummer 1. Kleine Tour Steenbergen die 1655,22 euro ontvangt.

Stemmen

De nieuwe penningmeester van de Kleine Tour Steenbergen laat weten dat deze Kleine Tour volgend jaar, in 2019, een jubileum viert. Dan zal de 50ste Kleine Tour Steenbergen worden gereden. Penningmeester Rick van Beers: "Ik ben zelf ook een rennertje geweest, ben een medewerker en ploegleider geweest." Maar liefst 51.045 stemmen werden er uitgebracht tijdens de Rabobank Clubkas Campagne wat neerkomt op 2,94 euro per stem. Zo mocht de Kleine Tour Steenbergen 563 stemmen tegemoet zien. De andere organisaties die een Rabocheque ontvingen waren eveneens apetrots en kunnen hun maatschappelijke betrokkenheid gaan aanvullen en uitbreiden wat aansluit op de intentie van deze campagne: lokale economie, cultuur en samenleving verbeteren .

l

Claudia Koole


 

FOTOSERIES



DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief