Column Hanneke Marcelis: 'Vragenlijst'

'Hallo! Mogen we drie minuten van uw tijd?'. Bijna iedere dag verschijnt er wel een mailtje in mijn inbox dat begint met die vraag. Of ik even een korte vragenlijst wil invullen, over hoe ik iets ervaren heb. Een hotelbezoek. Een online bestelling. Je kent het wel. Maar inmiddels zijn we een beetje doorgeslagen. Het lijkt wel alsof we beoordelings-gek zijn geworden.


Bij een hotel begrijp ik het nog wel. Wanneer ik zelf een vakantie ga uitzoeken, spendeer ik ook altijd uren aan het doorploegen van alle beoordelingen. Dan word ik enorm blij van mensen die de moeite hebben genomen om zo gedetailleerd mogelijk hun ervaringen op papier te zetten. Dus na vakanties ga ik ook altijd braaf zitten om de beoordeling uitgebreid in te vullen. Maar bij sommige vragenlijsten die ik tegenwoordig ontvang lukt het me niet. Ik heb er gewoonweg geen mening over. Over de online bestelling van twee concertkaartjes. Over het chatgesprek van drie zinnen met een medewerker van de internetaanbieder. Over de lenzen die ik al dertig keer eerder heb besteld.

Laatst kreeg ik er weer één binnen. Of ik mijn filmbezoek wilde beoordelen. Mijn filmbezoek? Wat kan de ervaring precies zijn? Ik kwam de bioscoop binnen. Kocht een veel te duur flesje drinken. Een zak veel te dure chips. Keek een leuke film. En verliet na een kleine twee uur de zaal. En daarmee was deze filmervaring identiek aan iedere filmervaring die ik ooit in mijn leven heb gehad. Wat kun je daar over vragen? Nou, deze bioscoop kon genoeg verzinnen. Of ik het filmaanbod wel goed genoeg vind. Of de filminformatie op de site goed is. Mijn ticketbestelling wel snel genoeg verliep. Of ik tevreden was over hoe ik mijn stoel kon kiezen. Hoe was het beeld? Het geluid? De temperatuur? Hoe zat mijn stoel? En als je er allemaal geen mening over hebt, heb je pech. Want niet van toepassing is geen optie. Beoordelen jij.
Nou zijn al die vragenlijsten er vast niet voor niets. Die bedrijven geloven waarschijnlijk écht dat ze er iets aan hebben. Iets van kunnen leren. Dus als je deze column toch tot hier hebt gelezen. Laat me dan even weten. Wat vond je ervan? Niet te lang? Niet te kort? Herkenbaar? Fijne zinsconstructies? Prettig taalgebruik? Kost maar drie minuten van je tijd.



 

FOTOSERIES



Vacatures

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief