Thover vormt een alternatief voor het reguliere openbaar vervoer
Thover vormt een alternatief voor het reguliere openbaar vervoer Foto: Remko Vermunt

Subsidie voor vervoersproject Thover

Door: Caroline Lichtenberg algemeen

THOLEN - Stichting Thover heeft een subsidie van 14.400 euro ontvangen voor een project met aanvullend openbaar vervoer om de bereikbaarheid voor bepaalde doelgroepen zoals ouderen en mindervaliden te vergroten. Gedeputeerde Staten (GS) heeft dat besloten.

DOOR CAROLINE LICHTENBERG 

Stichting Thover heeft op 16 maart 2019 een subsidieaanvraag ingediend met het verzoek om haar projectvoorstel Aanvullend Vervoer Tholen, ook wel het mobiliteitsconcept Thover, te subsidiëren.

Bereikbaarheid

In de motivering van de GS staat: "Op Tholen is de bereikbaarheid van voorzieningen niet voor alle mensen op een goede manier geregeld. Veel mensen redden zich met eigen vervoer of regulier openbaar vervoer. Een deel van de bewoners is afhankelijk van doelgroepenvervoer."

Eenzaamheid

Niet alle mensen kunnen makkelijk met het al bestaande openbaar vervoer naar de plek van bestemming komen. Voor bijvoorbeeld ouderen kan de bus een uitkomst zijn. Zo komen zij makkelijker op plekken waar ze een dagbesteding hebben. Of kunnen ze makkelijker bij verzorgingstehuizen komen. Op deze manier biedt de bus ook een kans om eenzaamheid te bestrijden.

Stap

Stichting Thover wil een bus laten rijden met chauffeurs die op vrijwillige basis werken. Zo houden ze de kosten die de gemeente voor het doelgroepenvervoer maakt laag. Daarnaast is het op die manier voor reizigers goedkoper dan een reguliere bus of taxi. Thover is van plan de prijs per rit onder de twee euro per persoon te houden. Voor de Provincie Zeeland is het project Thover een interessant nieuw mobiliteitsconcept waarmee een stap wordt gezet naar integratie van openbaar- en doelgroepenvervoer.

Personenbus

Zo'n soort initiatief bestaat al in Sint-Annaland. De Schutse Zorg Tholen en de zorgcoöperatie Anna Zorgt hebben een project waarbij een personenbus beschikbaar is gesteld. De coördinatoren, chauffeurs en begeleiders zijn allemaal vrijwilligers van Anna Zorgt. Iedere vrijdagochtend pendelt de bus tussen de woning van de deelnemers en de Jumbo. Mensen worden thuis opgehaald en naar de supermarkt gebracht. Dit blijkt een succes, vandaar dat de stichting het tijd vond dit over de hele gemeente uit te rollen.

Leefbaarheid
Het project Thover heeft ook een maatschappelijk karakter. Wanneer de stichting er namelijk in slaagt om hier een succes van te maken, dan krijgen mensen meer reismogelijkheden dan voorheen. Dat biedt dan ook kansen voor de leefbaarheid van het buitengebied.

Opstartkosten
Aan de provincie Zeeland wordt eenmalig een subsidie van 14.400 euro gevraagd als tegemoetkoming in de kosten voor de opstart van het project. Dit is 32% van de totale opstartkosten. De gemeente Tholen draagt voor 68% bij in de kosten voor organisatie. Met de provinciale subsidie wordt het mogelijk om vrijwilligers te werven, het project te promoten en op een goede manier te monitoren en te evalueren.

Verantwoording

De stichting maakt een rapportage waarin informatie staat over de gemaakte reizen, zoals de herkomsten en bestemmingen van de bus en kwalitatieve gegevens. Verder komen er in het rapport ook kwalitatieve gegevens te staan over de impact op de leefbaarheid. De gegevens worden verzameld via een enquête.

Interesse om vrijwillige chauffeur te worden? Meld je dan via e-mailadres: thovertholen@gmail.com



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief