'In de tussentijd willen wij ons oriënteren op een samenwerking met het Zeeuwse', zegt burgemeester Ger van de Velde - De Wilde.
'In de tussentijd willen wij ons oriënteren op een samenwerking met het Zeeuwse', zegt burgemeester Ger van de Velde - De Wilde.

Tholen overweegt ook te stoppen met Mobiliteitscentrum

Door: Vera de Geus algemeen

THOLEN - De gemeente overweegt ook het samenwerkingsorgaan Mobiliteitscentrum West-Brabant te verlaten. Dat zegt burgemeester Ger van de Velde- De Wilde. Volgens haar moet absoluut gedegen onderzoek gedaan worden, alvorens er knopen worden doorgehakt. Toch kan zij zich voorstellen dat dit in navolging van het verlaten van de gemeenschappelijke regeling Regio West-Brabant wat 1 januari 2021 gaat gebeuren, een logische stap zou zijn. "In de tussentijd kunnen we dan kijken of we ons op een verdere samenwerking met het Zeeuwse kunnen oriënteren", zo legt ze uit.

"Soms moet je lastige keuzes, hele lastige keuzes maken", zo begint de burgemeester. Daarmee doelt ze op het feit dat de gemeente Tholen heeft aangekondigd op 1 januari 2021 de Gemeenschappelijke Regeling West-Brabant te verlaten. "Met het oog op de financiële uitgaven hebben we deze pijnlijke keuze moeten maken. Hoewel er behoorlijke kosten gemoeid zijn bij uittreding, hebben wij toch gemeend de Gemeenschappelijke Regeling West-Brabant achter ons te moeten laten", legt ze uit.

Besparing
Pas na twee jaar gaan we daarom besparen op de kosten. Dat scheelt aanzienlijk op de begroting, maar betekent ook dat we aanzienlijk minder betrokken zullen zijn bij de achttien gemeenten die daarbij aangesloten zijn", legt ze uit. Deze samenwerking is gericht op het versterken van de regionale economie, arbeidsmarkt en mobiliteit. Met deze keuze bespaart de gemeente Tholen, na de eerste twee jaar, 80.000 euro per jaar.

Rewin
Tholen heeft eerder verder te kennen gegeven eveneens te stoppen met Rewin West-Brabant die zich inzet op het binnenhalen van nieuwe bedrijven in de regio bestaande uit 15 gemeenten. Ook deze keuze is gebaseerd op een kostenbesparing van 45.000 euro per jaar. Ook de samenwerking betreffende deze regeling stopt voor Tholen op de eerste dag van 2012.

Positie
In navolging van eerder genoemde twee uittredingen, meent het college van burgemeester en wethouders ook te moeten kijken naar haar positie binnen het Mobiliteitscentrum West-Brabant. Dit betreft een samenwerking gericht op met name personele samenwerking tussen de aangesloten gemeenten. "Op die manier kun je ambtenaren uitwisselen in een tijd waarin er steeds meer deskundigheid van gemeenten wordt verwacht. Met name de kleine gemeenten zoals Tholen kunnen niet alle kennis in huis hebben. Door middel van dit Mobiliteitscentrum vergroot je je kennis en mogelijkheden", verduidelijkt het college van B&W. "Ook is het zo je op het gebied van bijvoorbeeld personeelstekort sneller iemand in kunt vliegen, ook nog eens tegen lagere kosten dan dat je dat als individuele gemeente doet."

Raad
Toch meent het gemeentebestuur te moeten overwegen om ook met deze samenwerking te stoppen. "In de tijd dat we dit onderzoeken, kijken we ook nadrukkelijk naar een samenwerking met in de Bevelanden. Daar nemen we uitgebreid de tijd voor, we gaan niet over één nacht ijs. We moeten goed kijken naar de plussen en de minnen. Dat gana we dan ook doen", besluit ze. Het is nu aan de raad om een standpunt in te nemen. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief