Afbeelding
Foto: Bas Quist Huys van Roosevelt

Zo verliep de eerste terrasdag op Tholen...

Door: Jacoline de Boer Algemeen

THOLEN - Na ruim tweeënhalve maand was het dan maandag eindelijk zover. Op Tweede Pinksterdag mocht de horeca haar deuren weer openen om gasten te ontvangen.

Restaurant Huys van Roosevelt in Oud-Vossemeer koos er bewust om geen maaltijden te laten afhalen of bezorgen tijdens de sluiting. Bas Quist vertelt hierover:" Zoiets kan interessant zijn als de kok tevens de eigenaar is maar dat is bij ons niet het geval. Qua kosten was het even "surviven". Alle vaste lasten liepen gewoon door, al werden de loonkosten voor een deel gecompenseerd. Gelukkig zijn er veel crediteuren die met de horeca meedenken. Dat is slim, want dan denken wij op onze beurt in betere tijden ook aan hun". Vorige week werd alles in gereedheid gebracht bij het restaurant om open te gaan. Tafels en stoelen werden verplaatst om de anderhalve meter regel te waarborgen en het terras werd uitgebreid. Al snel liepen de reserveringen binnen en zowel vaste als nieuwe gasten reageerde opgelucht dat hun geliefde restaurant eindelijk weer open kon. Uniek is het tuinterras wat gecreëerd is en wat bij de gasten gelijk goed in de smaak viel.

Eetcafé Hart van Tholen

Ook Lia van Eetcafé Hart van Tholen besloot niet eerder open te gaan. Zij en haar team gebruikte de periode om het eetcafé een grondige opknapbeurt te geven. "Er moesten nieuwe vloeren geplaatst worden en we hebben de boel lekker opgefrist. Je kan beter van de nood een deugd maken", vertelt Lia. Ook Hart van Tholen was blij met de steun van de overheid. Lia verwacht mits er goede zomermaanden zijn om uit de kosten te komen, maar de wintermaanden worden wat lastiger, al blijft het afwachten. Hart van Tholen kreeg ook alle medewerking om het terras uit te breiden en hoopt dan ook veel gasten weer te mogen verwelkomen. De voorspellingen tot nu toe zijn meer dan goed. Op Tweede Pinksterdag liep het gelijk om twaalf uur al vol. Het team is dan ook dik tevreden.

An de Slôôve

Andre en Janny van Ast werden twee keer getroffen door de maatregelen. Buiten Café An de Slôôve zijn zij namelijk ook eigenaar van De Deu-Braek. Het Café moest volledig sluiten terwijl in brasserie De Deu-Braek een bezorg-en afhaalservice werd gerealiseerd. Maar eigenaar van twee horecagelegenheden zorgt ook voor dubbele kosten. Om het hoofd boven water te houden kwam het stel al snel met creatieve oplossingen. De bingo die normaal gesproken éénmaal per maand werd gehouden werd vervangen door een livebingo. Dat idee werd zo enthousiast ontvangen dat Andre besloot heeft het met de tijd gewoon te blijven doen. Eens per maand livebingo via de computer en eens per maand bingo in het café. Op Koningsdag was er ook het Rad van Avontuur en men kon vriend van An de Slôôve worden.

De afgelopen weken is er in het café ook hard gewerkt om weer open te kunnen. Ook hier werd de boel opgefrist en is er alles aangedaan om aan de veiligheidsregels te kunnen voldoen. Bij Brasserie De Deu-Braek werd dankbaar gebruik gemaakt van de afhaal-en bezorgservice door inwoners van de gemeente Tholen, iets waar Andre erg blij mee is. Ondanks alle creatieve oplossingen werd er zowel bij het café als de brasserie veel verlies gedraaid. Andre vertelt:" De steun van de overheid hadden we echt nodig, anders hadden we het niet gered. We missen nu namelijk ook bijvoorbeeld de omzet van de braderie. Dit jaar zal het dan ook niet lukken om alle verliezen recht te krijgen. Als ik aan het eind van het jaar al mijn rekeningen kan betalen ben ik een blije jongen".

Plekje

Ook bij Andre en Janny was het Tweede Pinksterdag druk. Het terras van het café zat al snel vol en ook in het café wisten mensen een plekje te vinden. Ook in de brasserie verliep het goed. "Het was even aanpassen, je bent toch gewend om op een bepaalde manier te werken. Maar de mensen waren enthousiast en het zonnetje scheen. We hebben het daar wel echt mee getroffen", aldus Andre. [l]



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief