Afbeelding

Nieuwe fietsroute langs Thoolse forten moet historie tot leven brengen

Door: Vera de Geus Algemeen

THOLEN - Rijdt via Halsteren langs de brug van Oud-Vossemeer naar het zuidelijkste puntje van Tholen en je komt zeker achttien of negentien dijkversterkingen tegen die herinneren aan de tijd dat Nederland zich verzette tegen de Spanjaarden. Deze historie is echter niet duidelijk zichtbaar en daar willen de gemeenten Tholen, Steenbergen en Bergen op Zoom verandering in brengen door een fietsroute te ontwikkelen langs de locaties van de forten van de Eendrachtlinie. De drie gemeenten brengen alle 3000 euro mee om te laten onderzoeken of dit plan haalbaar is.

"Er is natuurlijk erg mooi om historie weer beleefbaar te maken. Zéker als je daarvoor de boeiende onderdelen al in huis hebt", zo begint wethouder Peter Hoek van de gemeente Tholen. Om die reden is de gemeente Tholen dan ook voorstander van een onderzoek naar de haalbaarheid van een Fietsroute langs de forten van de Eendrachtlinie. Ook de gemeenten Steenbergen en Bergen op Zoom doen eenzelfde duit in het zakje en zouden bij de realisatie van de fietsroute eveneens de handen ineen slaan. "Ook dan is er sprake van coproductie tussen onze gemeente, Steenbergen en Bergen op Zoom."

Restanten

De fietsroute betreft een initiatief van de Halsterse Dorpstafel en is warm ontvangen door de drie gemeenten. "De aandacht voor de geschiedenis is een belangrijk onderdeel van dit plan, maar ook op recreatief en toeristisch gebied zou dit een mooie aanvulling zijn", vindt wethouder Hoek. "In feite is de Korte Linie zichtbaar, mits je weet hoe en waar je moet kijken. Bij forten denken mensen vaak aan iets anders dan wat in geval van de Eendrachtlinie te zien is. Het zijn dijkversterkingen, wat in het landschap vaak niet veel anders lijkt dan een bult of bescheiden heuvel. Door hier op de juiste manier zichtbaarheid aan te geven, heb je iets bijzonder waardevols om te tonen."

Schelderijnkanaal

Volgens Hoek liggen er zeker achttien of negentien versterkingen."Begin aan de overkant bij Halsteren, via de brug van Oud-Vossemeer, dan zijn deze al deels zichtbaar. Als je de brug over bent, zijn er aan de Thoolse kant ook weer een aantal forten. Dat begint al aan de zuidkant van het natuurgebied tot aan de zuidpunt van Tholen. Dan praat je dus over een fietsroute van toch zeker veertig kilometer of misschien zelfs wel meer", zo schat Hoek in. "Je zou dat deels langs weerskanten van het Schelderijnkanaal kunnen fietsen en het historisch erfgoed écht kunnen beleven. Je kunt dan laten zien wat voor moois er allemaal is."

Knoop

Volgens Hoek duurt het nog een aantal maanden voordat de resultaten van het onderzoek beschikbaar is. "Dit neemt wel even wat tijd in beslag. Er zijn immers heel wat instanties bij betrokken en ook de gemeenteraden moeten hier hun mening over geven. Na het onderzoek kunnen we gezamenlijk een knoop doorhakken of de fietsroute er gaat komen of niet", zo legt Hoek de procedure tenslotte uit. 

Spaanse troepen

De Linie van de Eendracht of Eendrachtslinie was een van de oudste verdedigingslinies van Nederland. Het doel van de linie was het beschermen van de scheepvaart over de Eendracht en het verdedigen van Zeeland, in het bijzonder Tholen, tegen een aanval van Spaanse troepen vanuit Noord-Brabant. Na de aanleg van de West-Brabantse waterlinie, kregen de fortificaties vooral de rol van een reservelinie. Deze dijkvormige forten wil de gemeente Tholen weer onder de aandacht brengen.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief