Afbeelding

Gemeente maakt einde aan illegale kliko's, alleen nog containers met een tag worden geleegd

Door: Vera de Geus Algemeen

THOLEN - Vanaf 1 december moeten alle restafval- en papiercontainers in Tholen voorzien zijn van een tag én adressticker. Containers die deze niet hebben, worden niet geleegd. De komende drie weken worden de benodigde aanpassingen gedaan. Inwoners hebben hierover instructies ontvangen. In deze periode worden ook de barcode-adresstickers van de onlangs geleverde papiercontainers vervangen. 

Door middel van de tag en de sticker wil de gemeente Tholen fraude tegengaan. Eerder al gaf het college van B&W aan te kennen dat er tien procent per kliko's 'in omloop' zijn dan nodig en daar moet op deze manier een eind aan komen: "We weten dat er een aantal huishoudens blijkbaar een dubbele container hebben en daar willen we zicht op krijgen." 

Nieuwe containers

"Inwoners van de gemeente die een restafval en/of een papiercontainer hebben, ontvangen een brief van de ZRD, waarin de instructies staan voor het laten taggen van de restafvalcontainer en het laten plakken van een adres-barcode sticker op de restafvalcontainer en de papiercontainer. Inwoners die onlangs een nieuwe restafvalcontainer hebben gehad (nieuw model, grijs met grijze clip), hoeven alleen een nieuwe adres-barcodesticker op hun papiercontainer te laten plakken, aangezien de nieuwe restafvalcontainer al bij uitgifte van een tag en goede barcode-adressticker is voorzien. De instructies die in de brief staan, zijn ook op www.tholen.nl te raadplegen", zo laat men weten. 

Toegangssleutel

Het laten aanpassen van de kliko's is geen vrijblijvendheid. Vanaf 1 december worden namelijk alleen nog getagde restafvalcontainers geledigd door de ZRD. "De tag is voor inwoners dus de ‘toegangssleutel’ tot de vuilniswagen. Het is daarom belangrijk dat de restafvalcontainer van inwoners voorzien wordt van deze tag", zo leggen de gemeente en ZRD uit. De tag heeft een uniek nummer. Via een adres-barcodesticker en tag worden containers aan een huisadres gekoppeld en geregistreerd. Zo worden straks alleen geregistreerde containers geleegd. Er wordt geen informatie op naam geregistreerd en ook geen hoeveelheden afval, zo benadrukt men. 

Grote huishoudens

De  gemeente laat weten dat sommige huishoudens toch een tweede container kúnnen hebben. "Bij grote huishoudens van zeven of meer personen is het mogelijk dat men een tweede restafvalcontainer heeft. Daarnaast zijn er huishoudens die een tweede restafvalcontainer hebben voor medisch afval zoals bijvoorbeeld verbandmiddelen of incontinentiemateriaal. Wanneer men hier gebruik van wil blijven maken, is het van belang dat deze ook getagd wordt."  De tweede restafvalcontainer kan aangemeld worden via de klantenservice van DBI Container Service via 085-822 44 01 of tholen@dbics.nl



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief